Gifta sig i mosk'e
Min kille har konverterat till islam (men inte jag) och vill nu att vi ska gifta oss i moske
Är det någo som har koll på hur det går till, vad behöver man tänka på, kläder o.sv?
Min kille har konverterat till islam (men inte jag) och vill nu att vi ska gifta oss i moske
Är det någo som har koll på hur det går till, vad behöver man tänka på, kläder o.sv?
Fråga din kille och någon i moskeen
Är han svensk och har konverterat?
Han måste väl själv veta hur det går till eller åtminstone ha kontakt med någon moské där han kan fråga?
Två muslimska män ska vara bröllopsvittnen och bröllopsfesten ska firas i två skilda lokaler, en för män och en för kvinnor.
Ja, och du borde också ha koll på detta. Har inte din kille berättat för dig vad det innebär, inte bara att gifta sig utan att leva med en muslim? Han har alltså konverterat vilket förmodligen innebär att han tänker leva som en rättrogen muslim, det vill säga enligt Islams fem pelare. Den man som du ska leva med under dina återstående dagar ska alltså iaktta fastan och era barn ska fostras muslimskt, men det vet du väl! Jag anar stor okunskap här eftersom du inte ens vet att du för att vigas måste täcka armar och ben och bära slöja över håret. När du är så osäker måste du kontakta en imam. Har du läst Koranen? Om inte, föreslår jag att du gör det. Skaffa en egen, den svenska översättningen är usel så köp den engelska. Har du verkligen funderat på detta nu, att gifta sig med en muslim? Fira högtider, barnuppfostran, umgänge med mannens släktingar och visa respekt inför Allah?
Ja, och du borde också ha koll på detta. Har inte din kille berättat för dig vad det innebär, inte bara att gifta sig utan att leva med en muslim? Han har alltså konverterat vilket förmodligen innebär att han tänker leva som en rättrogen muslim, det vill säga enligt Islams fem pelare. Den man som du ska leva med under dina återstående dagar ska alltså iaktta fastan och era barn ska fostras muslimskt, men det vet du väl! Jag anar stor okunskap här eftersom du inte ens vet att du för att vigas måste täcka armar och ben och bära slöja över håret. När du är så osäker måste du kontakta en imam. Har du läst Koranen? Om inte, föreslår jag att du gör det. Skaffa en egen, den svenska översättningen är usel så köp den engelska. Har du verkligen funderat på detta nu, att gifta sig med en muslim? Fira högtider, barnuppfostran, umgänge med mannens släktingar och visa respekt inför Allah?
Nu hoppas jag att TS ger sig i kast med Koran-läsandet om hon ska leva enligt Allah med sin make. Särskilt intressant är Sura 4:3, ja hela suran förresten, månggifte, visserligen förbjudet i Sverige, men det går väl att lösa på något vis när maken väl kommer hem med en ny. Huvudsaken att han är rättvis och ger dem lika mycket fickpengar. Blir det för eländigt är det Sura 65 som gäller, skilsmässa. Den måste matchas med menstruationen så den stackars mannen inte behöver uppfostra en gökunge. Ja, lite att tänka på om Koranen ska vara rättesnöret i fortsättningen. Skulle aldrig gifta mig med en rättroende muslim. Nu känner jag någon som praktiserar "Islam light" och det är en annan sak, han äter fläskkotlett om inget annat finns på lunchmenyn och han tar en whiskey på fredan. Han blir inte längre accepterad av släkten - eller av andra muslimer. Nå't att tänka på. Det är inte bara att gifta sig med en muslim, man måste tänka igenom eventuella konsekvenser. Det mannen lovar nu gäller kanske inte om några år.