OCD och nyligen gravid
Hej ❤️Jag är en kvinna på 36 år, som fick veta att jag är gravid för en vecka sedan. Till saken hör att jag levt en längre tid (egentligen sedan barnsben, men då ovetande) med OCD, som jag fick diagnostiserad först strax efter 30. Detta efter att ha drabbats av långvarig, stark stress, panikångest och social fobi. Min OCD kretsar king stark rädsla för att orsaka någon anna skada, men jag lider även av relations-OCD som påverkat mitt förhållande mycket. Jag har fått hjälp, det tog lång tid att ta sig ur mörkret men jag har mått mycket bättre sedan min senaste KBT-vända. Med graviditeten och det första inskrivningssamtalet följde dock en stark rädsla för att bli bedömd, speciellt i förhållande till att jag nu ska bli förälder, och en stark oro för att mina problem ska komma åter har börjat få grepp om mig. I helgen drabbades jag av stark relations-OCD. Jag har ju alla verktyg, och jag har klarat mig bra länge, men kroppen minns allt obehag den genomlevt och triggers finns. För information: Jag har aldrig medicinerat min psykiska ohälsa.
Jag vill väl skriva av mig, kanske känner någon igen sig, kanske har någon levt genom liknande svårigheter. Hur gjorde du? Kram, J