• Anonym (Tröttis)

Hur överlever man Vabruari?

Har min första ?sjuk-vinter? med barn, storebror (2,5 år) började gå på föris i höstas och har sedan i november varit sjuk typ varannan vecka. Mest förkylningar som ibland varit väldigt långdragna men också höstblåsor och två omgångar med magsjuka. Så synd om honom! Jag är föräldraledig med lillebror (5 mån) så det är jag som tar all VAB och är då hemma med två små varav (minst) ena är sjuk väldigt ofta. Då jag ändå är hemma brukar jag försöka ha storebror hemma någon dag extra varje gång = hemma med rastlös tvååring och bebis utan att kunna komma ut (på hösten kunde vi ta en barnvagnspromenad men nu är det 15 minus där vi bor?). Kort sagt: jag blir galen!! Barnen skriker, ingen får tillräckligt med uppmärksamhet, man får aldrig en sekunds andrum en gång under dagen och all oro och tankekraft kring symptom, mediciner osv? hur överlever man!? 

Ja, jag kunde ju hart stora hemma på heltid men det skjuter ju bara upp problemet till nästa virussäsong?

• Svar på tråden Hur överlever man Vabruari?
  • Anonym (XXX)

Tänk på vilken tur du har som bor i Sverige, har ett varmt hem och en man som kommer hem efter arbetet. Det kunde varit värre om du bott i Ukraina. 

Ja, det är tufft att ha sjuka barn, nu har ni dock valt att ha barnen tätt, så då blir det extra jobbigt. Men din man får väl byta av dig någon dag så du får vila. 

• MsM84

Jag hade hellre haft barn hemma på heltid än sjukt barn varannan vecka. Med barn hemma kan man hitta på saker, åka på lekland, gå på museum, biblioteket osv. Öppna förskolan osv - under förutsättning att ni bor så det finns sociala aktiviteter.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-02 12:49:38 följande:

Har min första ?sjuk-vinter? med barn, storebror (2,5 år) började gå på föris i höstas och har sedan i november varit sjuk typ varannan vecka. Mest förkylningar som ibland varit väldigt långdragna men också höstblåsor och två omgångar med magsjuka. Så synd om honom! Jag är föräldraledig med lillebror (5 mån) så det är jag som tar all VAB och är då hemma med två små varav (minst) ena är sjuk väldigt ofta. Då jag ändå är hemma brukar jag försöka ha storebror hemma någon dag extra varje gång = hemma med rastlös tvååring och bebis utan att kunna komma ut (på hösten kunde vi ta en barnvagnspromenad men nu är det 15 minus där vi bor?). Kort sagt: jag blir galen!! Barnen skriker, ingen får tillräckligt med uppmärksamhet, man får aldrig en sekunds andrum en gång under dagen och all oro och tankekraft kring symptom, mediciner osv? hur överlever man!? 

Ja, jag kunde ju hart stora hemma på heltid men det skjuter ju bara upp problemet till nästa virussäsong?

Jag tycker att det ger mycket att ändå komma ut en liten stund även när det är kallt. Lätt att småbarn klättrar på väggarna annars. 
  • Anonym (ut)

Det är tufft och trist med sjuka barn, fast ännu mer när man även försöker jobba och ha nåt slags inkomst från sitt jobb, inte bara VAB-pengar. 

Men, en sak förstår jag inte - varför kan du inte ta ut barnen i 15 minusgrader? Båda mina barn är födda på vintern och jag var ute varje dag i alla väder med dem hela året? 

Om de blir så rastlösa av att vara inne så är det väl perfekt att låta den stora leka av sig ute en stund och ha bebisen varmt omstoppad i vag under tiden. Och om stora barnet är för trött för att leka kanske du har en vagn till båda barnen att åka en stund på promenad? Jag hade stå-bräda till vagnen för det äldre barnet, men han var nästan 3½ när lilla föddes. 

Oro för barnens sjukdomar hade jag sällan, de var sälla mer sjuka än vanlig förkylning, men det är ju påfrestande såklart. Även där kan det lätta för dig att komma ut lite, inte bara vara hemma och gå varandra på nerverna. 
  • Anonym (Bella)

Jag tänkte precis lite samma sak. Sonen (4) har faktiskt varit hemma sen innan jul nu men ändå har vi haft influensa (runt jul, dottern som är 9 blev smittad av en kompis), en till förkylning , de två yngsta (1 och 4) har haft svinkoppor , sen magsjuka (pappa antagligen smittad på jobbet). 4-åringen har precis blivit frisk och nu är 9-åringen och 1-åringen sjuka.

Jag är hemma med 1-åringen fortfarande (pluggar lite på distans bara) så missar inget jobb iallafall men det är inte lätt. Det känns som att något av barnen är sjukt hela tiden nu, minns knappt senast hela familjen var friska. 

Någon i tråden skrev lekland istället för förskola.. Det är nog nästan ännu värre haha. Vi har blivit sjuka nästan varje gång vi har varit på lekland, det här jullovet ?förbjöd? sambon oss att åka dit. När jag var gravid i 8:de månaden med 4-åringen ble vi smittade med Covid på lekland , som tur är gick allt bra.

Att ha barn hemma är ju inget fel om man kan (var hemma med sonen tills han var 2) men har man barn i skolan också blir barnen ändå sjuka. Öppna förskolan , lekland och liknande är ju också lätt att bli smittad på, det är tyvärr svårt att undvika. 

• Anonym (Tröttis)

Ja, jag hade kunnat ha båda hemma men tycker inte undvika sjukdom är en bra anledning att strunta i förskola - barn måste ju gå igenom x antal infektioner för att utveckla sitt immunförsvar. För oss har några timmar om dagen varit stimulerande, roligt och utvecklande för storebror (han började inte förrän 2+ år) och en väldigt välbehövlig tid för mig att ge bebisen lite egen uppmärksamhet och kanske till och med få några minuter egentid när bebis sover. Sedan kommer jag ha storebror hemma om jag får reda på att t ex magsjuka går igen - nu hann han tyvärr bli smittad ändå... 

Jo, vi går ut om stora är frisk eller nästan frisk men att pälsa på alla och ta sig utanför dörren i 15 minus och snöstorm om alla är trötta och gnälliga är ofta inte värt det även om det är trist att sitta inne såklart

• Anonym (XXX)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-02 15:39:06 följande:

Ja, jag hade kunnat ha båda hemma men tycker inte undvika sjukdom är en bra anledning att strunta i förskola - barn måste ju gå igenom x antal infektioner för att utveckla sitt immunförsvar. För oss har några timmar om dagen varit stimulerande, roligt och utvecklande för storebror (han började inte förrän 2+ år) och en väldigt välbehövlig tid för mig att ge bebisen lite egen uppmärksamhet och kanske till och med få några minuter egentid när bebis sover. Sedan kommer jag ha storebror hemma om jag får reda på att t ex magsjuka går igen - nu hann han tyvärr bli smittad ändå... 

Jo, vi går ut om stora är frisk eller nästan frisk men att pälsa på alla och ta sig utanför dörren i 15 minus och snöstorm om alla är trötta och gnälliga är ofta inte värt det även om det är trist att sitta inne såklart

Hur kommer ni till dagis?
  • Anonym (Hm)

Vi har det precis lika värdelöst. Dottern på 2 år är sjuk hela hela tiden och blir allvarligt illa vid minsta förkylning. Oftast feber i flera dagar med kräkningar så fort den stiger över 38. Jag håller på att gå sönder, både mentalt men också för hennes skull. Jag hade inte samma problem med virus med mitt första barn så nu förstår jag verkligen hur extremt tufft vissa barn får det av något som andra viftar bort som lite snor. Jag har inga knep eller tips, verkligen inga alls. Men jag vet precis hur förödande och hopplöst det känns. Vi är inne på säkert den 10-11 förkylningen nu sedan början av oktober, så ja, i snitt varannan vecka och ibland bara två dagar frisk innan nästa förkylning börjar. Inte ens jullovet fick hon vara frisk utan hade 40 grader. Jag studerar hemifrån och funderar starkt på att bara skita i hela förskoleåren, samtidigt så har hon så himla roligt där, ja de typ 2 sekunder hon ens hunnit spendera på plats 😒

Man överlever inte. 

• Anonym (Miss X)

Problemet är att dagens föräldrar inte har samma go som vi hade förra.
    Hur det gick till har jag ingen aning om. 

• Anonym (Jaså)

men snälla, ta hem stackaren från dagis och ta hand om dina barn själv istället.
    tror du han mår bra av att vara sjuk hela tiden? är det så man utvecklar sitt immunförsvar alltså, källa på det?
    hur kan det vara så himla OMÖJLIGT för föräldrar idag att ta hand om två barn samtidigt, jag får inte ihop det.
    en tvååring dessutom som blir stimulerad av att gå till ica liksom?

Svar på tråden Hur överlever man Vabruari?