• Puddingen_09

Hoppa av uni eller ej?

Hej! Går just nu polisutbildningen t2 någonstans i Sverige. Jag vill ha lite råd eller behöver lite råd! Jag ville bli polis som barn men det var ingen riktig dröm, utan drömmen var pilot då jag flög väldigt mycket som liten. Väntade länge med att söka polisutbildningen, är 34 idag och har haft sug ibland och ibland inte alls! Men nu går jag som sagt i T2 och ska jag gå kvar?? 

Det känns inte rätt när jag är där och nästan inget är kul som mina andra klasskompisar tycker, det är så spännande mm. Men jag är väldigt neutral i mitt sätt, inget sug och nästan mer ångest inför en dag på uni. Det går väldigt bra, inte en svår utbildning enligt mig. Klart allt utan att behöva plugga så mycket (inget skryt) men det är nog mest för att jag inte är riktigt sugen på att komma ut och jobba som polis. Och jag vet inte varför men känns bara inte rätt. Hantverk tycker jag är kul och en fröjd för kropp och knopp! Men väldigt svårt att få en vuxenlärlingsplats någonstans. 

Vad ska jag göra? Hoppa av och har någon annan här hoppat av polisutbildningen och känt att det var rätt beslut eller kommer man ångra sig och kanske tycka att jobbet är kul när man är klar? Jag påstår mig själv var väldigt bra med människor i alla olika lägen. 

Familj och vänner försöker bara stötta o säga kör på! Du har ju kommit in (på första försöket) du kommer bli en bra polis mm. Men många tycker även det är coolt medans jag tycker att det bara är ett helt vanligt jobb i vårat samhälle.. 

vad ska jag göra och inte göra? Hjälp tack! 

• Svar på tråden Hoppa av uni eller ej?
  • Jårdi

Känns det inte kul/rätt alls kanske du ska hoppa av, men det beror också på, har du ett mönster i livet av att du hoppar av saker du påbörjar? Isf varför Och ligger det något annat bakom? 

När jag läser din text tänker jag på att om du dras till och gillar hantverk, är polis verkligen rätt då det innebär mkt press, stress och akuta situationer? Bara en tanke, måste ju Inte stå i motsats till varandra 

• Puddingen_09

Jag är studieledig från mitt vanliga jobb som är inom säkerhet, jobbar endast 10 nätter per månad och har därmed mycket fritid som är viktigt för mig! Även samma grundlön som en polis och sedan ob på det. Jag jobbar för att leva och inte tvärtom :) 

jag har hoppat av en tidigare utbildning men endast yh pga att det väldigt tidigt framkom att nästan ingen får jobb som det, alla som jobbar med den inriktningen har haft kontakter och lärt sig i jobbet. hemma har jag en hel del byggprojekt, alltid är det något som ska göras. men främst känner jag att motivationen sviker mig och är det verkligen rätt väg att gå I livet? Hur vet man vad som är rätt? Vill ju inte dra på mig allt för mycket CSN skulder häller. har varit inne på it med men mest pga att man kan jobba vart som helst i världen men bra lön och frihet, men även där svårt att komma in i branschen. 

så kommer man att må bra av nyttan man gör i samhället eller är detta ett tidigt varningstecken på att jag sk satsa på något annat? 

tack för alla svar än så länge, vet inte riktigt hur man svarar på enskilda kommentarer så det blev ett samlat svar 

• Anonym (OO0)

Att ha papper på en fullföljd utbildning är aldrig fel. Jag känner en kvinna som också är utbildad polis men det har hon endast arbetat som i några månader. Trivdes inte med tonen och stilen hos arbetskamraterna. Hon startade ett hunddagis och det går strålande eftervad jag förstår

• Anonym (Mi)

Det beror ju litet på hur långt du kommit på utbildningen också. Jag var inte speciellt intresserad av någonting så jag sökte bara den bästa utbildningen jag kom in på och gick klart den. Det var ibland kul, ibland inte. Jag både ångrar och inte ångrar det, men skälen för mig till att ändå vara nöjd överväger för jag vet inte vad jag skulle velat göra istället. Du verkar dock ha andra intressen och ha en bild av vad du skulle velat göra. Om du har långt kvar på utbildningen och en plan på vad du vill göra istället tycker jag du ska ta tillfället i akt och byta spår. Så var det inte för mig, vet inte som sagt vad jag skulle vilja göra istället så får glatt fortsätta på mitt spår och rent praktiskt har det ju funkat bra även om jag trivs sisådär. Jag har iaf ett välbetalt jobb som möjliggör att ha en familj och ett liv. Men jag önskar att jag vetat vad jag ville göra, hade mått mycket bättre om jag haft ett jobb jag faktiskt tyckt var kul och stimulerande även om lönen varit sämre. Man spenderar ju ändå en hel del tid på jobbet.

• Core
    Tow2Mater skrev 2026-02-02 21:04:45 följande:

Vad är alternativet du har då, om du hoppar av? 

Haha ja ber man om råd är det kanske bra att presentera alternativ. Har man inga andra dörrar öppna är det kanske bra att fullfölja utbildningen, vill man inte jobba som uniformeras polis hela livet lär det väl gå att satsa på att bli utredare också.
  • Tow2Mater
    Core skrev 2026-02-03 17:40:34 följande:
    Haha ja ber man om råd är det kanske bra att presentera alternativ. Har man inga andra dörrar öppna är det kanske bra att fullfölja utbildningen, vill man inte jobba som uniformeras polis hela livet lär det väl gå att satsa på att bli utredare också.
    Det krävs en del for att utreda kriminalfall, iallafall borde man borja med att lista ut hur man citerar på FL ;)
  • Anonym (H)
    Puddingen_09 skrev 2026-02-02 20:55:36 följande:
    Hoppa av uni eller ej?

Hej! Går just nu polisutbildningen t2 någonstans i Sverige. Jag vill ha lite råd eller behöver lite råd! Jag ville bli polis som barn men det var ingen riktig dröm, utan drömmen var pilot då jag flög väldigt mycket som liten. Väntade länge med att söka polisutbildningen, är 34 idag och har haft sug ibland och ibland inte alls! Men nu går jag som sagt i T2 och ska jag gå kvar?? 

Det känns inte rätt när jag är där och nästan inget är kul som mina andra klasskompisar tycker, det är så spännande mm. Men jag är väldigt neutral i mitt sätt, inget sug och nästan mer ångest inför en dag på uni. Det går väldigt bra, inte en svår utbildning enligt mig. Klart allt utan att behöva plugga så mycket (inget skryt) men det är nog mest för att jag inte är riktigt sugen på att komma ut och jobba som polis. Och jag vet inte varför men känns bara inte rätt. Hantverk tycker jag är kul och en fröjd för kropp och knopp! Men väldigt svårt att få en vuxenlärlingsplats någonstans. 

Vad ska jag göra? Hoppa av och har någon annan här hoppat av polisutbildningen och känt att det var rätt beslut eller kommer man ångra sig och kanske tycka att jobbet är kul när man är klar? Jag påstår mig själv var väldigt bra med människor i alla olika lägen. 

Familj och vänner försöker bara stötta o säga kör på! Du har ju kommit in (på första försöket) du kommer bli en bra polis mm. Men många tycker även det är coolt medans jag tycker att det bara är ett helt vanligt jobb i vårat samhälle.. 

vad ska jag göra och inte göra? Hjälp tack! 

Är inte polis, men har funderat mycket på yrkesval och utbildningar. Har styrt om mitt liv två gånger till nya yrkesbanor.

1. Generellt så brukar man säga att man ska lista de yrkesbanor/arbetsuppgifter som man är sugen på. Vad man själv tycker är intressant och trivs med. Ofta är det flera saker. Sedan ska man se om man på något sätt kan få betalt för att göra de alternativ som man har kommit fram till. 

2. Tidigare hade de också en tjänst på Arbetsförmedlingen där man kunde fylla i olika saker som man tyckte om att göra, t.ex. vistas ute o.s.v. Man fick också svara på frågor om vad man var bra på och intressen, har jag för mig. Sedan kom det flera förslag på yrken som matchade det. Lite handfast vägledning med andra ord. 

3. Tidigare hade de på fackförbundet SACOs hemsida framtidsutsikterna för olika akademiska yrken. Så att man inte utbildade sig till arbetslöshet. Jag vet inte hur tillförlitliga de prognoserna är. Man får nog prata lite med någon som arbetar i yrket som man är intresserad av också.

4. Man lever bara en gång (vad vi vet i dagsläget). Då ska man enligt min mening inte välja ett yrke som man inte tror att man kommer att trivas med!
    Du har inte läst på polisutbildningen så länge, det är ingen katastrof att hoppa av. 

5, Titta brett och utan fördomar på alla utbildningar som du kan vara intresserad av. Det finns smala hantverksutbildningar, som exempelvis sadelmakare har jag för mig men är osäker, där det behövs folk för att det pågår ett generationsskifte. Yrkeshögskolor kan definitivt vara något.

Det är viktigt att ha ett stadigt jobb, men följ din vilja och tänk mindre på status. 
Svar på tråden Hoppa av uni eller ej?