• Yonnnn

Magsjuka, återkommer efter 2 dagar?

Hej

jag råkade ut för detta, var extremt längesedan, eller jag antar att det var det.

kom väldigt snabbt efter en middag, maten kändes tungjobbad, började få illamående känsla och fick gå på toa ca 2 h efter middag, började huttra.

Sedan mellan 22-00.00 hade jag 4 diarré besök, och kl 01.30 spydde jag vid ett tillfälle men 3-4ggr vid det tillfället.

Blev skakis efter detta så vägrade få i mig något mer, ville inte trigga något. Jag klarade mig för natten och kunde somna.

Morgonen efter böttre, men lite lätt diarré, utmattad och lätt illamående, försökte bara dricka vatten, nyponsoppa, hälsofil, vätskeersättning, men väldigt försiktigt.

samma visa andra dagen, men fick in en lunch med vanlig mat.

Dock dag två på kvällen, känner jag mig trött, tung i huvudet och jätte torra läppar, även urinet är rätt mörkt (vilket inte är konstigt) så tar ett helt glas vatten med resorb, har fortfarande ätit väldigt lite idag.

Men nu jäklar bubblar det i magen, lite lätt illamående, fick gå på toa 45min efteråt glaset med resorb, extremt lös avföring och pinkade.

Nu sitter jag här med lite lätt illmående och hoppas det inte utvecklas till att jag ska spy?

Nu var det ju i princip två dygn sedan jag spydde. borde ju inte komma igen.
  • Svar på tråden Magsjuka, återkommer efter 2 dagar?
  • Yonnnn

Behöver förmodligen mer vatten just nu, då jag förmodligen ligger back.

men nu vågar man ju inte ta något mer, så magen sätter igång eller illamående känslan blir värre.

• Anonym (Lina)

Det låter inte roligt. Hur har natten varit?

Om man blir illamående av att dricka bruka det funka bättre att dricka vätskeersättningen en liten liten slurk i taget.

• Anonym (P)

Alltså att dricka ert helt glas direkt är inte riktigt smart. En tesked var 5 minut är bättre så man vet att man får behålla det hela.

Men det är inte ovanligt att få tillbaka magsjuka. 48h regeln uppkom inte av en slump. Förvisso mer vanligt hos barn som har svårare med hygien men ändå. 

48 timmar efter sista kräkning eller diarré gäller. 

Det gäller att äta och dricka som en mus i början för att se så magen behåller det som stoppas i den. 

• Yonnnn
    Anonym (Lina) skrev 2026-02-03 07:37:10 följande:

Det låter inte roligt. Hur har natten varit?

Om man blir illamående av att dricka bruka det funka bättre att dricka vätskeersättningen en liten liten slurk i taget.

Nä det suger, men illamående la sig, drack 2 teskedar vatten var 10e minut, och emellanåt 1-2 teskedar blåbärssoppa.

Sedan gick jag och la mig, magen lugna sig, så det blev ett toabesök igår där det bara rann.

Nu när jag vakna känner man sig lite bubblig i magen och tom/nervös känsla i magen, mörbultad och torra läppar.

Antar att det är bätttr och få i sig nu, även om det skulle bli lite rännskita?

Men som sagt behövde bara en gång på toa med vattnig avföring, vilket inte är så konstigt, typ 80% av födan har varit vätska 

• Yonnnn
    Anonym (P) skrev 2026-02-03 08:08:50 följande:

Alltså att dricka ert helt glas direkt är inte riktigt smart. En tesked var 5 minut är bättre så man vet att man får behålla det hela.

Men det är inte ovanligt att få tillbaka magsjuka. 48h regeln uppkom inte av en slump. Förvisso mer vanligt hos barn som har svårare med hygien men ändå. 

Det gäller att äta och dricka som en mus i början för att se så magen behåller det som stoppas i den. 

Nej det är sant. Drack dock detta glas rätt långsamt, iallafall 30-40 min.

Men var helt tom i magen då, så det var säkert därför. Ledde till ett toabesök med väldig vattnig utgång.

Kanske har jag varit för mesig, att magen inte fått rensa ur ordentligt? Tog det extremt lugnt efter lördagsnatten när jag spydde, knappt ätit, bara vätska.

Kanske inte gör något att trigga nu?
  • Yonnnn
    Anonym (P) skrev 2026-02-03 08:08:50 följande:

Kunde sova ut till 11.00, kände Ingen speciell illamående, bara nervös känsla i magen om ni känner igen det?

Gick på toa nu, 10h sen sist, väldigt rinnigt där bak och när jag kissa så hade det blivit en aning ljusare iallafall

Men kroppen behöver kanske rensa lite till? Och sedan om jag får i mig mer fast föda så blir det mindre rinnigt hoppas jag
  • Anonym (P)

Hårigt med så detaljerad beskrivning 🤣

Men jag lider med dig. 

Ät snälla saker i små tuggor. Gärna lite stoppande. Vi har alltid frysta blåbär hemma oavsett. Ett par blåbär då och då brukar lugna rätt bra.

Jag brukar gilla lättrostade formfranska med enbart smör samt mariekex. Utrörd (ingen kolsyra) vanlig Coca Cola för att få I lite energi i kroppen.

Ostbågar finns det de som rekommenderade också.

Men det handlar ju om lite men ofta oavsett. I detta fall får tandläkarkåren vara tysta om småätande. 😄

• Yonnnn
    Anonym (P) skrev 2026-02-03 12:20:35 följande:

Hårigt med så detaljerad beskrivning 🤣

Men jag lider med dig. 

Ät snälla saker i små tuggor. Gärna lite stoppande. Vi har alltid frysta blåbär hemma oavsett. Ett par blåbär då och då brukar lugna rätt bra.

Jag brukar gilla lättrostade formfranska med enbart smör samt mariekex. Utrörd (ingen kolsyra) vanlig Coca Cola för att få I lite energi i kroppen.

Ostbågar finns det de som rekommenderade också.

Men det handlar ju om lite men ofta oavsett. I detta fall får tandläkarkåren vara tysta om småätande. 😄

Haha ber om ursäkt för detaljerna 😂

Jag ska testa den taktiken, fortsätta små äta och dricka försiktigt, tog fil banan och flingor, gick bra men lite bubblig i magen och rapig blev man.

Ska fortsätta pyttsa i mig vätska, vatten/resorb och blåbärsdryck emellanåt. Kanske lite kokt potatis smör och salt.

har inte direkt illamående nu, bara bubblig, rapig och lätt spänd mage och lite spänd/tryck känsla i huvudet, men annars bra.

Har väl ätit/dryckit för lite så magen har inte jobbat alls och fick väl ett bakslag igår.
  • Yonnnn

Trodde verkligen det skulle gett med sig nu, efter två lugna dagar, men sedan triggades det igen igårkväll.

• Yonnnn

Lite less är man nu, nu har det gått 5 dagar sedan den natten jag spydde och hade diarre (typiska magsjuka).

Idag är jag fortfarande väldigt lös i magen och orolig/nervös känsla i magen emellanåt.

Är det normalt? Jag vet att första 2-3 dagar efter kräkningsnatten så åt jag typ nästan inget och drack inte så mycket.

Det kanske är därför magen satts igång rejälare först senare och ?läkningsprocessen? komma igång processen blev förskjuten?

Kan probiotika vara värt att ta?

• Anonym (P)

Har du testat med blåbär? 

Utrörd cola? 

ProViva?

Krya på dig!

• Mantrasina

Magsjukan kom inte tillbaka, den gick aldrig över. Diarré är också ett symptom, ibland får man bara det ena eller det andra, ibland båda. Se det som att du inte är frisk än. Var hemma, drick det du kan (gärna sånt med energi i, och varva med vätskeersättning) och försök bara vila. 

Krya på dig!

Svar på tråden Magsjuka, återkommer efter 2 dagar?