Anonym (vanir) skrev 2026-02-04 10:31:02 följande:
Men hur resonerade han innan ni fick barn? När ni bestämde er?
Detta är ju galet. Och ja, barnet kommer att ta känslomässig skada av att leva med en pappa som egentligen inte bryr sig om barnet.
Kan din man ha drabbats av en livskris? Förlossningsdepression? Det kan drabba även män. I vilket fall måste han svälja stoltheten och söka hjälp omgående. Vägrar han kanske någon annan får prata allvar med honom?
Han är ju den som är mest barnkär av oss, alltid gjort roliga små upptåg med ungar i bekantskapskretsen och inom släkten när vi träffats. Vi båda närmade oss 40 och behövde fatta beslut. Jag slutade med p-medel och så sa vi att "blir det så blir det" och det blev med en gång! Så det gick väldigt fort. Men vi hade ändå hunnit prata om att vi skulle dela lika på föräldraledigheten och att vi skulle hjälpas åt... Att vi båda skulle läsa för barnet eller ta promenader med vagnen trodde jag verkligen var givet. Men även om han hade gjort det är det nog den konstanta negativiteten som är värst. Han ser verkligen inga ljusglimtar med att vara pappa och ältar konstant hur jobbigt barnet är och hur mycket sämre livet är nu jämfört med innan.
Vi ska bytas av igen så jag går tillbaka till f-ledighet, men just för att vi var överens om att dela lika så valde jag att ta ett ordentligt språng i karriären när jag gick tillbaka till jobb, och har fortfarande en provanställning. Det suger att jag måste lämna mina kollegor i sticket sen för att han inte håller vad vi kom överens om, men hellre det än att barnet blir lidande.
Tyvärr har vi inte direkt någon närstående som kan prata vett med honom. Han leker gärna perfekt familj när vi träffar släkt och vänner och hans familj tar honom snabbt i försvar om jag påpekar minsta lilla brist inför dem.