• Vuxen2026

Ångestattack?

Hej, jag har en fundering till alla experter där ute. Jag har en dotter som är 10 år som senaste året upplevt obehag när hon är i olika sammanhang. På skolan, hos en kompis, på badhuset med kompis. Egentligen situationer när hon varit själv, utan föräldrar. Hon beskriver det som en känsla av att hon är med i en dröm, hjärtat slår fortare och hon vill bara sjunka genom marken. Hon har också förklarat det som att hon känner det som att hon ser sig själv utifrån, därav drömkänslan kanske.

Vi har pratat med kurator på skolan som är inne på att det kan vara prestationsångest vilket också stämmer in på att när hon gör något fel på fotbolls eller innebandyträning och match så blir hon oerhört besviken och ledsen. Jag får inte heller säga att hon är duktig och hon vill inte att man peppar henne.

Vidare så har vi märkt att hon väldigt ofta frågar mig vart jag ska när jag ska åka iväg och hur länge jag ska vara borta. För mig så känns det som separationsångest. Den här känslan som hon känner har inte inträffat när vi är hemma eller tillsammans i andra sammanhang.

Annars är hon en sprallig tjej som är utåtriktad och har mycket kompisar.

Vad tror ni?
Svar på tråden Ångestattack?