• Anonym (Less)

Saknar svensktalande människor

Kommer nu få mycket skit, det förstår jag. 
    Jag saknar tiden när man kunde bli förstådd och förstå andra. 
    På jobbet arbetar jag med kollegor där det blir 100 missförstånd per dag och där jag aldrig kan ta för givet att den jag pratar med förstår mig. Jag pratar konstant med hela kroppen. Arbetar med barn och det gäller vissa kollegor i arbetslaget och nästan alla vikarier, köket, städ, vaktmästare etc
    Engelska fungerar ej då de ej förstår det heller.

När jag går på restaurang likadant. 
    Checkade förra helgen in på ett större hotell i Lerum. All personal i reception och restaurang pratade franska. Även i det lilla bageriet intill. 

Tycker alla utom jag att detta är spännande och utvecklande??

• Svar på tråden Saknar svensktalande människor
  • Anonym (M)

Om detta är ett så stort problem för dig så tycker jag att du dels byter arbete och sedan att du gör mer research när du bor på hotell så du vet att det finns personal som pratar svenska. 

Detta är ditt problem och ingen kommer att lösa det åt dig. 

• Anonym (L)

Jag är välutbildad o jobbar på ett stort svenskt företag. Vi pratar mycket engelska på jobbet men även svenska. Inga missförstånd.
    Om detta är viktigt för dig så får du nog göra en plan för att du ska få det bättre på jobbet.

Håller med ovanstående ang research på restaurang o hotell så slipper du irritera dig.
    Kanske lite terapi också för att fokusera på vad som är viktigt i livet o inte slösa energi på onödig frustration.

Jag förutsätter att du själv pratar perfekt svenska o engelska, för du kan väl inte vara en del av problemet?
    😀

• Anonym (L)

Stort svenskt men mycket internationellt företag skulle det stå.

det är väldigt berikande att jobba med andra nationaliteter o kulturer tycker jag.

• Anonym (Less)
    Anonym (L) skrev 2026-02-07 09:25:39 följande:

Stort svenskt men mycket internationellt företag skulle det stå.

det är väldigt berikande att jobba med andra nationaliteter o kulturer tycker jag.

Ja visst är det så men i mitt fall kan det vara att man vill förmedla ex specialkost för ett barn till kökspersonal som inte förstår svenska eller engelska men som säger ja och nickar och sedan serverar helt fel mat. Kollegor/vikarier som gör fel i bemötandet av små barn pga att de ej förstår instruktioner i tal eller skrift. Tiden att följa upp och ge dem stödet de behöver finns inte i dagens förskoleverksamhet.
    Jag kan byta jobb men så här ser det ut överallt?!

Jag kan göra mig förstådd på och förstår engelska, problemet är att den jag arbetar med inte kan det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Less) skrev 2026-02-07 09:35:45 följande:
    Ja visst är det så men i mitt fall kan det vara att man vill förmedla ex specialkost för ett barn till kökspersonal som inte förstår svenska eller engelska men som säger ja och nickar och sedan serverar helt fel mat. Kollegor/vikarier som gör fel i bemötandet av små barn pga att de ej förstår instruktioner i tal eller skrift. Tiden att följa upp och ge dem stödet de behöver finns inte i dagens förskoleverksamhet.
    Jag kan byta jobb men så här ser det ut överallt?!

Jag kan göra mig förstådd på och förstår engelska, problemet är att den jag arbetar med inte kan det.
    Nej det ser inte ut så överallt. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (M) skrev 2026-02-07 09:37:15 följande:
    Nej det ser inte ut så överallt. 
    I den kommun jag arbetar i är det så. Jag har insyn i ca 40 förskolor. I två av köken finns en svensktalande man. 
    Vikarierna till avdelningarna och barnen består till nästan 100% av kvinnor som har svårt med svenska språket. 
  • Anonym (Less)

Jag förstår att det är utvecklande att arbeta med högutbildade som behärskar engelska. Det är inte de personer jag möter utan det är människor som talar sitt hemspråk och fått en kort introduktion av arbetsgivaren, ofta inlasade. 

• Anonym (vanir)
    Anonym (L) skrev 2026-02-07 09:23:40 följande:

Jag är välutbildad o jobbar på ett stort svenskt företag. Vi pratar mycket engelska på jobbet men även svenska. Inga missförstånd.
    Om detta är viktigt för dig så får du nog göra en plan för att du ska få det bättre på jobbet.

Håller med ovanstående ang research på restaurang o hotell så slipper du irritera dig.
    Kanske lite terapi också för att fokusera på vad som är viktigt i livet o inte slösa energi på onödig frustration.

Jag förutsätter att du själv pratar perfekt svenska o engelska, för du kan väl inte vara en del av problemet?
    😀

Det handlar inte om att kunna perfekt svenska. Det handlar om att många som numera jobbar i omsorgen (med äldre eller barn) inte kan tillräckligt bra svenska. Ibland så dålig svenska att det inte går att kommunicera obehindrat.

Skulle du vilja jobba så? I Sverige?

Det handlar inte om arbetsplatser där engelska är huvudspråk, utan om jobb där det är viktigt att kunna bra svenska (inte perfekt men bra), men i praktiken är det inte längre så.

Det blir oerhört tungt att jobba då, särskilt som jobbet redan är tungt och stressigt.

Visst kan man säga upp sig, men skulle alla som har problem med detta byta jobb, skulle det knappt finnas någon svensktalande personal kvar i vård och omsorg.

Hotell och restaurang spelar mindre roll. Men på sin arbetsplats måste man kunna kommunicera ordentligt med sina kollegor. För att inte tala om patienter osv.

Skulle du vilja träffa en läkare du inte förstod eller som inte förstod dig? Eller en sjuksköterska? Undersköterska? Om inte, kanske inte problemet ligger hos dig?
  • Anonym (M)
    Anonym (Less) skrev 2026-02-07 09:43:28 följande:
    I den kommun jag arbetar i är det så. Jag har insyn i ca 40 förskolor. I två av köken finns en svensktalande man. 
    Vikarierna till avdelningarna och barnen består till nästan 100% av kvinnor som har svårt med svenska språket. 
    Vilken kommun är det?
  • Anonym (M)
    Anonym (vanir) skrev 2026-02-07 09:48:03 följande:
    Det handlar inte om att kunna perfekt svenska. Det handlar om att många som numera jobbar i omsorgen (med äldre eller barn) inte kan tillräckligt bra svenska. Ibland så dålig svenska att det inte går att kommunicera obehindrat.

Skulle du vilja jobba så? I Sverige?

Det handlar inte om arbetsplatser där engelska är huvudspråk, utan om jobb där det är viktigt att kunna bra svenska (inte perfekt men bra), men i praktiken är det inte längre så.

Det blir oerhört tungt att jobba då, särskilt som jobbet redan är tungt och stressigt.

Visst kan man säga upp sig, men skulle alla som har problem med detta byta jobb, skulle det knappt finnas någon svensktalande personal kvar i vård och omsorg.

Hotell och restaurang spelar mindre roll. Men på sin arbetsplats måste man kunna kommunicera ordentligt med sina kollegor. För att inte tala om patienter osv.

Skulle du vilja träffa en läkare du inte förstod eller som inte förstod dig? Eller en sjuksköterska? Undersköterska? Om inte, kanske inte problemet ligger hos dig?
    Fast TS kan inte lösa det underliggande problemet, bara sitt eget, att hon inte trivs. Det är det TS måste lösa. Att bara gnälla här löser inget. 
Svar på tråden Saknar svensktalande människor