• Anonym (Nia)

Hjälp

Jag skäms för att skriva det men vi har köpt hus o jag har panik. Allt som kändes bra från början känns hemskt! 
    Jag kommer sakna vårt lilla radhus närmare stan o sjö o ser inte några av fördelarna med nya huset.

Köpte det innan visning o gav mycket. Nu är jag rädd att vi behöver bo kvar föralltid o jag har ångest konstant. Har 3 barn i mellersta har också separationsångest . 

Är det någon som känner igen sig? Hur gör man? Idag ska jag packa o jag vill inte jag vill inte lämna detta.

Ja jag är pinsamt jag vet usch!

• Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Molly)

Varför köper ni ett dyrt hus osett?

Detta är konsekvensen, ni får väl bli kvar eller sälja. Värre saker har hänt. 

• Anonym (B)
    Anonym (Molly) skrev 2026-02-07 09:18:51 följande:

Varför köper ni ett dyrt hus osett?

Detta är konsekvensen, ni får väl bli kvar eller sälja. Värre saker har hänt. 

Att man köper före visning betyder bara att man köper innan huset visas för alla, inte att man inte sett huset. Man kan göra så om man av en eller annan anledning inte är intresserad av att delta i en budgivning.
  • Anonym (L)

Förändringar kan vara jobbigt och det kända kan kännas tryggt?
    nu är ju detta gjort o jag är ganska säker på att du valde detta av skäl som du har glömt.

testa.

det värsta som kan hända är att du vill flytta igen o då får du väl göra det.

• Anonym (Molly)
    Anonym (B) skrev 2026-02-07 09:29:12 följande:
    Att man köper före visning betyder bara att man köper innan huset visas för alla, inte att man inte sett huset. Man kan göra så om man av en eller annan anledning inte är intresserad av att delta i en budgivning.
    Ok, läste slarvigt. Trodde de inte sett huset innan köp. 
  • Anonym (Nia)

Jag vet att det låter konstigt men vi bor i radhus men grannar som varit så hemska. Kändes så skönt att få sitt eget o jag såg ingen av alla nackdelar jag ser nu. En sådan obehaglig känsla att ångra sig. 

Att vi troligtvis inte får det vi gett o att man ska ge mäklararvode för ett dyrt hus o nu har vi skjutit upp vinst på vår nuvarande vinst. Blir så mycket pengar  om man ska sälja igen som man inte tänkt att de så snabbt igen . Känns som jag är tvungen att ha det kvar o det är väl det som känns värst.

• Fjäril kär

Det fanns väl givetvis en mass fördelar med huset, annars har ni förstås inte köpt det . Fokusera på varför ni måste köpa huset och att ni valt det för att det passar er.

Förändringar är givetvis läskigt men det betyder inte att det är något dåligt med det. Det blir nytt och annorlunda ja men inte dåligt. 

Att leva i flyttstök är tufft ja men att aldrig utsätta sig för det är inte rätt väg. 

Fokusera på rätt saker här och hjälp varandra,  det kommer bli jättebra 

Och om det visar sig om 1 år att det blev fel så sälj då och flytta. Det är inte hela världen.  Men gör inget förhastat. Ge det 1 år. Landa I det nya och få tid att få ordning och bo in er med nya rutiner.  Kanske ni faktiskt trivs! 

• Fjäril kär
    Anonym (Nia) skrev 2026-02-07 09:40:36 följande:

Jag vet att det låter konstigt men vi bor i radhus men grannar som varit så hemska. Kändes så skönt att få sitt eget o jag såg ingen av alla nackdelar jag ser nu. En sådan obehaglig känsla att ångra sig. 

Att vi troligtvis inte får det vi gett o att man ska ge mäklararvode för ett dyrt hus o nu har vi skjutit upp vinst på vår nuvarande vinst. Blir så mycket pengar  om man ska sälja igen som man inte tänkt att de så snabbt igen . Känns som jag är tvungen att ha det kvar o det är väl det som känns värst.

Men finns verkligen nackdelarna på riktigt eller bara förstorade i ditt huvud och skapad av panik? 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Nia) skrev 2026-02-07 09:40:36 följande:

Vill du verkligen flytta tillbaka till de hemska grannarna? 
  • Anonym (123)

Ni har gjort helt rätt. Radhuslivet är hemskt.
    Men självklart känner du en trygghet i det du redan är van vid. Men det kommer bli bra sen när ni är på plats.

• Anonym (Mi)

Instämmer i det de andra skriver, testa och se. Det känns som att du har drabbats av katastroftankar inför förändringen. Jag har flyttat flera gånger och det har inte alltid varit perfekt, men inte heller dåligt. Förhoppningsvis är det inget större fel på huset och då behöver det ju inte alls vara så att ni inte kan få igen pengarna helt eller nästan helt om ni inte trivs! I så fall är ni en erfarenhet rikare och ingen större skada skedd. Skönt att slippa de hemska grannarna. Hoppas ni kommer trivas i nya huset, trots allt! Tar alltid litet tid att landa och innan man gjort huset till sitt eget, men det brukar hända även när det inte är perfekt från start. Om inte, som sagt, är det inte värre än att ni flyttar. Men ge det en chans!

• Anonym (Nia)
    Fjäril kär skrev 2026-02-07 09:43:25 följande:

Det fanns väl givetvis en mass fördelar med huset, annars har ni förstås inte köpt det . Fokusera på varför ni måste köpa huset och att ni valt det för att det passar er.

Förändringar är givetvis läskigt men det betyder inte att det är något dåligt med det. Det blir nytt och annorlunda ja men inte dåligt. 

Att leva i flyttstök är tufft ja men att aldrig utsätta sig för det är inte rätt väg. 

Fokusera på rätt saker här och hjälp varandra,  det kommer bli jättebra 

Och om det visar sig om 1 år att det blev fel så sälj då och flytta. Det är inte hela världen.  Men gör inget förhastat. Ge det 1 år. Landa I det nya och få tid att få ordning och bo in er med nya rutiner.  Kanske ni faktiskt trivs! 

Det som stressar mig är att de ska bygga i området o det är väldigt snart vilket gör att jag blir sjukt orolig för att inte få pengar tillbaka 
  • Anonym (B)
    Anonym (Nia) skrev 2026-02-07 10:18:50 följande:
    Det som stressar mig är att de ska bygga i området o det är väldigt snart vilket gör att jag blir sjukt orolig för att inte få pengar tillbaka 
    Är det väldigt nära ert hus? Tänker att man inte vet hur ett bygge blir förrän det är klart. En annan sak är att det är väldigt jobbigt med stora förändringar och en flytt är ju en jätteomställning. Särskilt om ni bott länge på förra stället. Så det är ju jobbigt i sig. Ge det minst ett år eller minst till det där bygget är färdigt?
  • Anonym (Mia)

Jag känner så igen mig! För mig så tar det lite tid att lära mig tycka om ett hus och ett hem. Jag brukar lova mig själv att ge det ett år innan jag fattar några beslut om huruvida vi ska stanna eller flytta vidare. Det är inte ovanligt att jag har drömt om att huset skulle brinna ner och vi skulle ta försäkringspengarna och springa under den tiden!

Men ett år går. Man lär känna huset och dess egenheter. Vad som behöver göras och vilka ljud som är normala samt vilka som behöver åtgärdas. Man hinner reparera saker som är trasiga och måla om det som inte kändes rätt. Man hittar skrymslen och vrår och var ljuset är som finast och man lär känna grannarna. Man markerar längden på barnen på karmen till köksdörren och minnen av julgranen som stod i det där hörnet och barnkalaset och den romantiska middagen fyller huset. En dag kommer jag på mig själv med att tycka mer om huset än jag hatar det ...

Och händer inte det så kan man alltid flytta och börja om processen igen! Det är inget fängelse.

• Anonym (O.K.)
    Anonym (Nia) skrev 2026-02-07 09:15:58 följande:
    Hjälp

Jag skäms för att skriva det men vi har köpt hus o jag har panik. Allt som kändes bra från början känns hemskt! 
    Jag kommer sakna vårt lilla radhus närmare stan o sjö o ser inte några av fördelarna med nya huset.

Köpte det innan visning o gav mycket. Nu är jag rädd att vi behöver bo kvar föralltid o jag har ångest konstant. Har 3 barn i mellersta har också separationsångest . 

Är det någon som känner igen sig? Hur gör man? Idag ska jag packa o jag vill inte jag vill inte lämna detta.

Ja jag är pinsamt jag vet usch!

Priserna på hus kommer troligtvis att gå upp nu i vår när de nya reglerna om bolån går igenom. Då får man låna en större del av priset och behöver ge mindre i handpenning. 

Så ta det lugnt, kanske att du kan få ut det priset som du har gett för ditt nuvarande hus längre fram i år eller nästa år. 

Läs boken "Pengars psykologi" av Morgan Housel. Hjälper en vid svåra beslut.
  • Anonym (O.K.)
    Om det byggs så att utsikten från ert hus förstörs kan det påverka priset. Annars kan det vara en fördel att det blir mer tätbebyggt. 
  • Anonym (Loppan)
    Men vad ska de bygga?

Om de inte bygger igen en utsikt som ni har nu eller ni får insyn från grannar så brukar ju bygge vara bra- mer folk drar till sig mer service och butiker när ett område utvecklas. Det blir kanske stökigt med lera och byggtransporter ett par år men sen ökar värdet oftast i området.

Husaffärer är läskiga för det är så mycket pengar. Men risken är ändå liten att det går åt skogen om ni bara kan få ro att bo där i några år.

Ta ett djupt andetag och börja leta fyndinredning på Blocket istället. Inget gör mig på så bra humör som ett billigt annonsfynd. Solig
Svar på tråden Hjälp