Reagera i situation
Om ni kör en bil och personen bredvid får en panikattack, hur reagerar ni?
Förutsatt att ni är i princip främlingar och du är med personen som del av ditt arbete.
Om ni kör en bil och personen bredvid får en panikattack, hur reagerar ni?
Förutsatt att ni är i princip främlingar och du är med personen som del av ditt arbete.
Hade kört in till sidan och försökt lugna och stötta.
Hade kört in till sidan och försökt lugna och stötta.
Samma här, det är väl en självklarhet kan man tycka.
Vad är alternativet - låtsas som inget?
Samma här, det är väl en självklarhet kan man tycka.
Vad är alternativet - låtsas som inget?
Det beror på vad personen som får panikångest vill att jag gör. Har det hänt tidigare så vet förhoppningsvis personen hur den vill att andra gör och bör berätta det före det händer. Jag hade några år där jag ofta fick panikångest efter ett övergrepp. När jag fick mina attacker skulle man absolut inte röra mig, inte under några som helst omständigheter för det ökade min panik.
Första gången visste jag inte vad som hände men efter några gånger lärde jag mig hur jag skulle hantera det och då var det också mitt ansvar att berätta åt andra. Det allra bästa var att låta mej vara ifred, låta mig andas igenom paniken samtidigt som jag stod och stampade på stället och höll i mig i något. .
Varför skulle du åka till en triggande plats med jobbet?
Jag hade nog sagt "är du ok, vill du att vi stannar?" Men om personen tidigare sagt att "den har platsen ger mig ångest och jag kanske får en panikattack" så hade jag nog förutsatt att personen då även tillagt om hen ville att jag skulle agera i den eventuella situationen och låtit hen vara och andas igenom det själv
Jag behåller lugnet och pratar lugnt med personen.
Jag fortsätter köra för att inte riskera en farlig trafiksituation samt att visa att allt runt omkring den oroliga personen fortsätter lugnt och tryggt.
Säger till personen att när vi kommer fram kan vi sätta oss och prata.
Bättre att försöka ta sig dit man ska och fortare komma fram till trygghet, än att stanna vid vägkanten och personen går ännu längre in i panikattacken