• Anonym (Vill så gärna....)

Skaffa barn vid 42 års ålder?

Jag har skjutit och skjutit på detta för jag fick en sån stor förlossningsskada för 11 år sedan. Fast jag så gärna vill ha fler barn. Gyn sa för flera år sen att spricker du så lappar vi bara ihop dig igen". 
    Jag fick sfinxer grad 3 och åtminstone en muskel är fortfarande trasig och ett bakre framfall. Vi börjar bli så gamla nu jag blir 42 och han 46 år. Ska man bara skita i det och acceptera faktum eller kan det bli bra? 
    Kommer mina skador bli trippelt värre nu..svårt att svara på kanske. 

• Svar på tråden Skaffa barn vid 42 års ålder?
  • Anonym (Hm)

Jag tycker att ni är för gamla för att tänka på barn nu...

• Anonym (Åsa)

Och kejsarsnitt har varit uteslutet för att...?

• Anonym (Jag)

42 är väl inte för gammalt, känner flera som har fått barn i den åldern. Men har du inte pratat om att operera förlossningsskadan? Jag har också fått en för länge sen och fick operation av landstinget. Sen fick jag två barn till som föddes med snitt (framför allt av andra anledningar) och tyvärr fick jag mer framfall igen efter barnen, tyngden från graviditeten påverkar mycket också, inte bara själva förlossningen har barnmorska och gyn förklarat. Får se om jag kommer behöva någon mer operation i framtiden.

Så ja , oavsett hur du föder (med snitt eller vanligt) finns såklart risk att en graviditet gör det värre, det är ju en påfrestning på bäckenbotten. Men det mesta går ju att göra något åt efteråt , sen när du är klar med barn. Så vill du verkligen ha barn tycker jag nog inte det ska hindra dig. Du får ju prata med gyn om det är aktuellt med snitt isåfall. 

Anonym (Åsa) skrev 2026-02-08 01:02:43 följande:

Kostnadsfråga enligt gynläkaren jag hade då dvs det kostat mycket för regionen bara för att någon inte vill föda normalt. (Önskade snitt förra förlossningen p.ga epilepsi). Neurologen skrev att de rekommenderade det p.ga risken för kramp men han sa nej och så blev det. 
    Anonym (Jag) skrev 2026-02-08 02:36:37 följande:

42 är väl inte för gammalt, känner flera som har fått barn i den åldern. Men har du inte pratat om att operera förlossningsskadan? Jag har också fått en för länge sen och fick operation av landstinget. Sen fick jag två barn till som föddes med snitt (framför allt av andra anledningar) och tyvärr fick jag mer framfall igen efter barnen, tyngden från graviditeten påverkar mycket också, inte bara själva förlossningen har barnmorska och gyn förklarat. Får se om jag kommer behöva någon mer operation i framtiden.

Så ja , oavsett hur du föder (med snitt eller vanligt) finns såklart risk att en graviditet gör det värre, det är ju en påfrestning på bäckenbotten. Men det mesta går ju att göra något åt efteråt , sen när du är klar med barn. Så vill du verkligen ha barn tycker jag nog inte det ska hindra dig. Du får ju prata med gyn om det är aktuellt med snitt isåfall. 

Jo 2018 var det nära men så sa gyn att jag skulle vänta tills jag var klar med barn och sen väntade jag och väntade och så blev det liksom "för sent". 
    Uroterapeuten sa att jag skulle få snitt andra förlossningen. Gynekologen säger nej med hänvisning till att det går att laga ändå. 
  • Anonym
    Anonym (Åsa) skrev 2026-02-08 01:02:43 följande:

Det ska inte vara en genväg som man bara får välja.
    Ett snitt är en stor bukoperation och man opererar inte i onödan.

Det är alldeles för lätt att få snitt.
    Och personligen förstår jag inte hur man ens kan välja det om man kan slippa.
    Det var min stora skräck när jag skulle ha mina ungar, som tur var slapp jag det.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym skrev 2026-02-08 12:37:29 följande:
    Det ska inte vara en genväg som man bara får välja.
    Ett snitt är en stor bukoperation och man opererar inte i onödan.

Det är alldeles för lätt att få snitt.
    Och personligen förstår jag inte hur man ens kan välja det om man kan slippa.
    Det var min stora skräck när jag skulle ha mina ungar, som tur var slapp jag det.
    Och vad spelar det för roll hur kvinnor väljer att föda sina egna barn? Är det inte ytterst en personlig angeläget???
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Vill så gärna....) skrev 2026-02-08 12:30:10 följande:
    Kostnadsfråga enligt gynläkaren jag hade då dvs det kostat mycket för regionen bara för att någon inte vill föda normalt. (Önskade snitt förra förlossningen p.ga epilepsi). Neurologen skrev att de rekommenderade det p.ga risken för kramp men han sa nej och så blev det. 
    Låter helt sjukt. Jag hade valt en annan läkare. 
  • Anonym (Testa)

Fick min yngsta vid 43. Testa och om det tar sig så kommer du klara förlossningen på ett eller annat sätt. Så tänker jag. 

• Anonym (Hon)

Testa. Blir du gravid så kommer förlossningen lösa sig. Men nu har du inte tid att vela mer. Du behöver bestämma dig.

Svar på tråden Skaffa barn vid 42 års ålder?