• Anonym (Delta T)

Temperatur inomhus

Hej vad har du för temperatur inomhus och är du man eller kvinna?

har träffat flera män som har det väldigt svalt hemma hos sig 

är det en ekonomisk fråga eller trivs en del i 16-17 grader?

när de är hos mig tänder de gärna brasa och myser i min värme så jag undrar vrf det är så jäkla kallt hos dem!

• Svar på tråden Temperatur inomhus
  • Anonym (Nina)

Just nu under vintern är det runt 20 grader, hade gärna fått vara något svalare för min del. Jag har inte ens startat mina element en enda gång sedan jag flyttade hit för snart 6 år sedan. Sommaren är en plåga då det ofta blir över 25 grader under långa perioder

MVH en varm kvinna Solig

• Anonym (Känner igen)

Min examan vred ner värmen I smyg pö om pö. Till sist var det svinkallt och vi övriga protesterade och höjde. I hans fall var det snålhet och han själv haft en snål pappa som gjorde lika dant. Trots att han hånat sin far för det så blev han likadan. Tyckte att man skulle ha lusekoftor och tjocka tofflor på sig inne på vintern.

Det kan faktiskt bli en deal breaker I ett förhållande! 

Jag trivs med 22.

• Anonym (Ehh)

Hej! 

Vi har ca 17 grader i huset. Använder endast luftvärmepumpen. Inte för att jag bryr mig om elräkningen utan för att jag inte klarar av luften när vi har högre värme. Har alltid tofflor och fleece-tröja. Familjen är vana och accepterar, vilket jag är tacksam för. Om vi höjer värmen så torkar mina ögon ut, näsan sätter igen och jag får jobbigt med andningen. På sommaren älskar jag sol och värme och skrattar åt alla som beklagar sig över att det är för varmt. Jag är kvinna.

• Anonym (Tess)

Nu har vi 21 och det tycker jag är för kallt. Trivs egentligen bäst med 24. Men jag bor i lägenhet och betalar inget extra för värmen. Min pappa som bor i hus har 17, 18 grader på vintern. Jag hälsar bara på honom på sommaren numer. Vill han träffas på vintern får han komma hem till oss. Jag är kvinna men även min sambo som är man drar upp värmen till max hela vintern. När det är minus ute innebär det 21 men är det nollan eller mer brukar vi få 23. 

• Anonym (Mats)
    Anonym (Ehh) skrev 2026-02-07 20:14:38 följande:

Hej! 

Vi har ca 17 grader i huset. Använder endast luftvärmepumpen. Inte för att jag bryr mig om elräkningen utan för att jag inte klarar av luften när vi har högre värme. Har alltid tofflor och fleece-tröja. Familjen är vana och accepterar, vilket jag är tacksam för. Om vi höjer värmen så torkar mina ögon ut, näsan sätter igen och jag får jobbigt med andningen. På sommaren älskar jag sol och värme och skrattar åt alla som beklagar sig över att det är för varmt. Jag är kvinna.

Vänta några år till, så ska vi se om du skrattar och tycker det är så kul med +40 grader. Du bor dessutom i hus, oerhörd skillnad emot lägenheter. Då förstår jag att du trivs, du har förmodligen relativt svalt jämfört med folk i lägenheter.

Själv älskar jag vinter, vi bor liksom i Norden:)
  • Anonym (Felicia)

Vi har CA 21 grader nu på vintern fast på sommaren så kan det bli upp till 30 grader inne 

• Anonym (B)

19-20. Känner flera som har sådär snorkallt, jag gillar det inte.

• Anonym (Känner igen)

Mest kvinnor som svarar. Var är ni män som sitter i soffan med 16grader I rummet. Kanske har fingrarna stelnat så det blir svårt med tangenterna... 

• Postman

Pendlar mellan 17-22 grader, har ett gammalt hus och dålig isolering, eldar lite med kaminen så blir det okey värme i huset. Skulle kunna köra på hårdare med bergvärmepumpen men då går det åt mer el så jag håller igen något där kan jag erkänna. 

• Anonym

Hade fan avlidit om jag hade högre än 17 grader. Hade fått i underkläder, typ. Har ca 17 grader inne, dvs.

• Anonym (Delta T)
    Fett vs. Muskler
    Kroppssammansättning kan påverka hur man upplever temperatur, vilket ibland kan leda till diskussioner om inomhustemperaturen.

Personer med högre andel kroppsfett: Fettvävnad fungerar som en isolator, vilket kan hjälpa till att behålla kroppsvärme. Detta kan innebära att personer med mer kroppsfett kan känna sig varmare i samma temperatur som någon med mindre kroppsfett.

Personer med högre andel muskelmassa: Muskler genererar värme genom metabolism, men de saknar samma isolerande egenskaper som fettvävnad. När en person med mycket muskelmassa är i vila, kan kroppsvärmen förloras snabbare till omgivningen, vilket kan göra att de känner sig kallare.
  • Anonym
    Anonym (Delta T) skrev 2026-02-07 23:19:53 följande:
    Fett vs. Muskler
    Kroppssammansättning kan påverka hur man upplever temperatur, vilket ibland kan leda till diskussioner om inomhustemperaturen.
    Personer med högre andel kroppsfett: Fettvävnad fungerar som en isolator, vilket kan hjälpa till att behålla kroppsvärme. Detta kan innebära att personer med mer kroppsfett kan känna sig varmare i samma temperatur som någon med mindre kroppsfett.

Personer med högre andel muskelmassa: Muskler genererar värme genom metabolism, men de saknar samma isolerande egenskaper som fettvävnad. När en person med mycket muskelmassa är i vila, kan kroppsvärmen förloras snabbare till omgivningen, vilket kan göra att de känner sig kallare.
    Ja?
    Ska vi väva på med andra uppenbara, vetenskapliga faktum?

Drunkning är ganska obehagligt.
  • Dexter dot com

Jag är kvinna och har ca 17grader som grundtemp vilket jag tycker är helt ok. Eftersom jag vet att mina vänner vill ha varmare eldar jag oftast i kaminen när jag får besök. Jag betalar för min uppvärmning så det är ett ekonomiskt beslut att ha det lite svalare då jag inte lider av det. Hade jag däremot frusit hade jag kostat på mig att ha en högre temp inne men som det är nu tycker jag inte det är värt pengarna.

• Anonym (F)
    Anonym (Delta T) skrev 2026-02-07 18:51:02 följande:
    Temperatur inomhus

Hej vad har du för temperatur inomhus och är du man eller kvinna?

har träffat flera män som har det väldigt svalt hemma hos sig 

är det en ekonomisk fråga eller trivs en del i 16-17 grader?

när de är hos mig tänder de gärna brasa och myser i min värme så jag undrar vrf det är så jäkla kallt hos dem!

Snålhet, men forskning har också visat att kvinnor föredrar ca 1 grad varmare inomhus än vad män gör.

På gruppnivå, det kan ju finnas stora individuella skillnader. 

En brasa tillför ju mysig stämning också.
  • Anonym (123)

Vi har 23-24 grader hemma. Bor i väldigt välisolerad villa och en ordentlig murspis vi eldar i vid köldknäppar.

Elkostnader är ju framförallt nätavgifterna nu för tiden så tycker inte det blir så mycket sparat att dra ned på temperaturen. 

Är så glad över att jag och min man är överens om att vi vill ha varmt hemma. Jag växte upp med att gå runt inomhus med lusekofta och fårskinnstofflor och njuter nu när jag går runt i pyjamasshorts och linne hela helgerna.

• Anonym (nn)

lin man är nog lite likadan, han trivs med kylan inne men jag känner mig sjuk om det är under iaf 20 grader. 
    har värmefilt och extreelement hemma iaf. 
    på landet eldar han för att han gillar att elda, tror ej att han skulle må dåligt om det det var 16-17 c

Svar på tråden Temperatur inomhus