• Konstigare

Blindtarmsinflammation

Hej allihop! Skriver nog delvis för att det är skönt att skriva av mig, men delvis också av nyfikenhet för vad andra har för upplevelser av detta. 

Jag har under gårdagskvällen genomgått en laparoskopisk operation av blindtarmen. Allt har gått väl enligt läkarna. Allt började med att jag i fredags hade vaga smärtor till höger i magen. Smärtor som egentligen inte förvärrades under dagen. Det som gjorde att jag åkte in till akuten var att tempen gick upp under kvällen. Jag lades relativt snabbt in då de genom blodprover som visade förhöjda infektionsmarkörer samt lite klämning på magen räckte för att bekräfta vad de rörde sig om. Jag hamnade på kirurgavdelning för att invänta en semiakut operation. Jag kan inte säga att jag mådde så särskilt dåligt av smärtan eller febern. Däremot att fasta i 20 timmar utan koffein och nikotin gjorde att jag kände mig som en utdragen trasa.
    In på operation och in med fentanyl(fyfan?) narkosläkemedel och intubering och och 1 sekund senare vaknade jag upp på uppvaket snurrig och omtöcknad. Sov som en kratta natten och nu hemma i sängen igen. Hade enligt läkaren kunnat åka hem direkt från uppvaket vilket kändes helt bisarrt. Men nu eftermiddagen efter operation är jag hemma. Värk från såren, utmatning, förhöjd kroppstemperatur samt en surrealistisk känsla att jag för bara 15 timmar sedan hade en kirurg som klippte av ett organ i mig samtidigt som jag hade en slang i halsen. 

Hur upplevde ni som varit med om liknande en operation före, under och efter? Hur fort kände ni att ni var på banan igen? 

Kramar.

• Svar på tråden Blindtarmsinflammation
  • Anonym (J)

Min son gjorde det för något halvår sen. Barn alltså, det tog väl ett par dagar innan han var som vanligt, var hemma några dagar till efter det. Åt alvedon första dagarna, mest påverkad av smärta i axlarna (pga gasen som används vid operation). 
    Feber var ju dock ett observandum då det kan vara tecken på infektion. Det hade han inte, men då skulle vi höra av oss. 

• Anonym (Py)

Min man gjorde det för några år sen. Han var påverkad i ungefär en vecka och hade låggradig feber ett par dagar. Vi stämde av med sjukhuset som sa att det var normalt, så länge det inte gick över 38,5. I hans fall hade blindtarmen hunnit brista också, vilket gjorde att han tog två sorters antibiotika ett par veckor efter. 

Svar på tråden Blindtarmsinflammation