Anonym (Mensbajs) skrev 2026-02-09 11:59:12 följande:
Om du blir lös i magen dagen innan mensen, och du normalt är förstoppad, är det troligen prostaglandiner som gör det ? tecken på att mensen är på väg, inte graviditet.
Högt progesteron tidigt i graviditet ger inte samma prostaglandin-effekt på tarmen, även om vissa kvinnor kan få mildare tarmpåverkan.
Alltså: ja, det är mycket osannolikt att du är gravid om du får ?mens-lös mage? dagen innan mensen.
Alltså bajsnödig blir man väl förhoppningsvis ändå, svårt att överleva utan att någonsin bli det😅 Men du menar lös i magen?
Jag har inte tänkt på att jag blir lös i magen innan mens , kanske lite mer ibland under mensen än annars men inte alltid. Och jag vet att mensen kan påverka, har läst om det.
Däremot har jag ibland blivit lite mer hård i magen när jag har varit gravid , någon gång har det varit ett av de första symtomen tillsamamns med ömma bröst och ont i magen. Har varit gravid 6 gånger (fyra barn och två tidiga missfall).
Tror däremot det är för osäkert att gå bara efter det. Som många andra skriver är det så otroligt mycket som kan påverka magen. Kaffe, vad man har ätit , stress , hur mycket man rör på sig .. Sköldkörteln också, när jag väntade mitt tredje barn hade jag hypotyreos och det gör ju ofta att man blir hård i magen så svårt att veta vad som berodde på det och vad som berodde på själva graviditeten. Senaste graviditeten (fjärde barnet) hade jag faktiskt knappt några symtom alls innan mens , inte ens ömma bröst. Allt det kom någon eller några veckor senare. Så det är så olika.