• grimaserar

Kort lutealfas

Hej!
    Jag fick mitt första barn för snart två år sedan. Han blev till genom IVF och det gick vägen på första försöket. Jag hade då en lutealfas på 10+ dagar (alltså mensen kom 10 dagar efter förväntad ägglossning, 11 dagar efter positivt ältest). Efter graviditet har jag konstaterat att den snarare ligger runt 9 dagar och jag har en del småblödnignar innan (vilket ev skulle kunna bero på instabil lutealfas och brist på progesteron tror jag?). Jag slutade amma för snart ett halvår sedan så cykeln borde vara rätt stabil nu.
    Vi funderar på att dra igång med IVF igen, men jag är lite nojig i och med att lutealfasen är så kort, jag känner också att det hade varit skönt att prova om det finns några annat sätt som kan stötta den innan vi betalar för IVF. När jag läst på låter det som att progesteron skulle kunna hjälpa men när jag kontaktat kvinnokliniken som gjorde min IVF-utredning så är de inte intresserade av att skriva ut hormonpreparat, vilket jag så klart förstår men samtidigt gör det mig lite frustrerad. När jag fick reda på att det kunde vara progesteronet kändes det som att det äntligen fanns något att hoppas på, och något konkret att göra. 
    Under vår IVF tog jag progesteron, men det är ju så klart svårt att veta huruvida det var det som gjorde att det fungerade eller om det var något annat. På pappret står det att det är min mans spermantal som är orsaken, han har nersatt antal men i god kvalitet, min ena äggledare gick inte heller att skölja igenom så det kan också vara en bidragande orsak till att vi haft svårt att skaffa barn, men jag funderar alltså även på progesteron. Vet inte om jag kanske griper efter halmstrån men undrar ändå om någon har erfarenhet av kort lutealfas? Vad har ni gjort, har ni fått någon hjälp från vården, vad har ni i så fall gjort för att få det?
    Jag förstår att chansen att vi ska lyckas utan att göra IVF är extremt liten, men jag vill ändå försöka optimera de små chanserna. Vore skönt att höra om det finns andra som har liknande erfarenheter och vad ni i så fall gjort :) 
  • Svar på tråden Kort lutealfas
  • grimaserar

Ursäkta för att ett väldigt lång start, hade gjort nedslag för stycken men de verkar försvunnit och det går ju tyvärr inte att redigera sina inlägg.  

• Anonym (Cc)

Vi fick plus cykeln innan ivf med vår första. Fick sen progesteron från start nör vi skulle föröka med syskon och då tog det tre cykler mot tidigare över ett år. Bor du i Skåne så sök till gynakademin så får du hjälp ❤️

• grimaserar

Åh, tack för svar! Jag bor tyvärr inte i Skåne men det låter hoppfullt att det åtminstone finns kliniker som skriver ut det. Men en fråga, då har du alltså fått progesteron när du plussat? Eller har du fått det utskrivet så att du kan stärka upp lutealfasen från äl, redan innan du plussat? :) 

• Anonym (Cc)
    grimaserar skrev 2026-02-10 11:00:07 följande:

Åh, tack för svar! Jag bor tyvärr inte i Skåne men det låter hoppfullt att det åtminstone finns kliniker som skriver ut det. Men en fråga, då har du alltså fått progesteron när du plussat? Eller har du fått det utskrivet så att du kan stärka upp lutealfasen från äl, redan innan du plussat? :) 

Jag fick det utskrivet i förväg att ta från 3 dpo pga låga nivåer under de utredningar vi gjorde inför första barnet och pga kort lutealfas. 

Det finns helt klart klinker/läkare som skriver ut alternativ iaf tar blodprov 7 dpo för att se om det kan vara ett bekymmer. 

• grimaserar

Alltså stort tack! Du fattar inte vad skönt det är att höra att det går att göra det här! När jag ringde stället som ska göra min utredning för IVF (och som gjorde min förra) och pratade om det lät det som att det var det absolut märkligaste de hört talas om. Men då har jag lite kött på benen och vet vad jag ska leta efter åtminstone! :) Åter igen, stort tack för att du tog dig tid att svara! 

Svar på tråden Kort lutealfas