• Anonym (Mamma till 3, förhoppningsvis 4.)

Blödning v7

31 januari plussade vi efter 9 månaders försök.
    Nu den 7 feb kom det på kvällen en ljusrosa flytning, på natten kom blod.
    Idag 9 feb blöder jag fortfarande, som en normal mens. Molvärk/mensvärk.
    Ingen övrig smärta eller direkta klumpar.
    Försökt få komma in på vul, blir nekad.
    Mvc hänvisar till att jag ska testa mig igen om 3- 4 veckor, det är all hjälp jag får.
    Vilket i min värld låter helt sjukt att man ska behöva gå i ovisshet i 4 veckor!
    Så snälla, låt mig få höra om era liknande erfarenheter kring detta.

• Svar på tråden Blödning v7
  • Anonym (Blomman)

Usch, jag känner med dig det låter fruktansvärt ❤️❤️ har du tagit något mer graviditetstest efter blödningarna? Jag var med om liknande , men då var jag i vecka 9 och fick  hjälp av 1177 som  bokade en gyntid samma dag ❤️eventuellt är du så tidig i graviditeten att den inte kan synas på ett ultraljud ännu? Jag håller alla tummar för att det går bra ❤️

• Anonym (Mamma till 3, förhoppningsvis 4.)

Har tagit test, ett rfsu som visade svagt positivt och ett digitalt med veckoindikator som visade negativt. 
    Men då det är blodblandat så kan ju resultatet vara hur som, vilket skapar ännu ner stress och oro.
    Läst allt jag kan hitta och många verkar ha fått tid för vul v7, ifrågasatte även om jag kunde fått lämna blodprov för att se hur hcg beter sig - men nej. 
    Barnmorskan jag pratade med var så otroligt otrevlig och ointresserad av vad jag hade att säga, hon hade redan bestämt sig för att det har gått åt pipsvängen:
    "Har du mensvärk så är det ett missfall".
    Ställde givetvis fler frågor, men hon var knappt intresserad av att svara.
    Jag har aldrig vart i den här situationen innan, har aldrig blött i en graviditet och aldrig fått missfall.
    Däremot gjorde jag och min man en abort för 8 år sedan, då vart det en massa vul och blodprover för att fastställa graviditet - men nu när vi vill ha barn, då får man varken ett vul eller blodprov?

Men mens/molvärk har jag haft sen strax innan jag såg första plussat på stickan!
    Kanske lika bra att ställa in sig på att detta är ett missfall men jag kan inte låta bli att känna mig sviken av vården, jag fattar att de inte kan stoppa ett missfall men det kan inte kosta många kronor att iallafall få lämna ett blodprov som kunde ge ett avslut eller en fortsättning på den här resan. 
    Tack ni som läser, varmt tack till er som svarar ❤️

• Anonym (Flera missfall)

Hej

Ledsen att höra om din blödning. Förstår att du velat få en koll och veta. Jag har haft två väldigt tidiga missfall, inom en vecka från testdag samt ett i vecka 6. Då tog gynakuten emot mig pga stor blödning. Men insåg själv att inget troligtvis var kvar på grund av blödningen och det stämde. Vid de tidiga har jag fattat att det var kört men också kollat med de digitala. När de har visat inte gravid har det stämt. Det går att ta hcg-prov själv via olika digitala sajter som skickar remiss till provtagningsställen om du bor i städer där du finns.

Men utifrån min erfarenhet med de digitala skulle jag säga att det tyvärr var ett missfall. De har alltid visat korrekt för mig samt visat inte gravid när nivåerna sjunkit.

Sörj och ta hand om dig. Hoppas ett nytt plus kommer snart! 

• Anonym (A)

Hcg blodprov kan du ta privat, boka på werlabs eller blodkollen tex, kostar bara några hundralappar. Men har du fått negativt på digitalt i v 7 så finns det nog tyvärr ingen chans att det inte är ett missfall.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Mamma till 3, förhoppningsvis 4.) skrev 2026-02-09 15:12:43 följande:
    Blödning v7

31 januari plussade vi efter 9 månaders försök.
    Nu den 7 feb kom det på kvällen en ljusrosa flytning, på natten kom blod.
    Idag 9 feb blöder jag fortfarande, som en normal mens. Molvärk/mensvärk.
    Ingen övrig smärta eller direkta klumpar.
    Försökt få komma in på vul, blir nekad.
    Mvc hänvisar till att jag ska testa mig igen om 3- 4 veckor, det är all hjälp jag får.
    Vilket i min värld låter helt sjukt att man ska behöva gå i ovisshet i 4 veckor!
    Så snälla, låt mig få höra om era liknande erfarenheter kring detta.

För dem är det ju ingen ovisshet, de har erfarenhet. Det är ett missfall, Inget att "hjälpa" tyvärr, oavsett kan de inte göra något och att testa med grvatest gör ingen skillnad för du kan få falskt positivt.

Ni får försöka igen nästa månad.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-02-11 18:49:34 följande:
    För dem är det ju ingen ovisshet, de har erfarenhet. Det är ett missfall, Inget att "hjälpa" tyvärr, oavsett kan de inte göra något och att testa med grvatest gör ingen skillnad för du kan få falskt positivt.

Ni får försöka igen nästa månad.
    Jag hade en blödning med mensvärk i v 6, sjukvården sa sannolikt missfall. Är nu i v 22 med en helt normal graviditet. Sjukvården vet ofta mycket mindre än man tror i denna typ av frågor, har själv mött stor okunskap från sjukvården i frågor som rör bl.a. missfall, utomkveds, hcg-ökning och fertilitet. Man får se till att själv skaffa sig kunskap om man vill ha bättre svar än att ?vänta i 3-4 veckor?. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2026-02-11 21:13:25 följande:
    Jag hade en blödning med mensvärk i v 6, sjukvården sa sannolikt missfall. Är nu i v 22 med en helt normal graviditet. Sjukvården vet ofta mycket mindre än man tror i denna typ av frågor, har själv mött stor okunskap från sjukvården i frågor som rör bl.a. missfall, utomkveds, hcg-ökning och fertilitet. Man får se till att själv skaffa sig kunskap om man vill ha bättre svar än att ?vänta i 3-4 veckor?. 
    Fast det är ju därför man ska vänta 3-4 veckor 🤦?♀️
    ÄR det ett missfall finns det inget sjukvården kan göra. Om det inte är ett missfall så är man gravid 3-4 veckor senare, och inget sjukvården kan påverka heller.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-02-13 18:42:06 följande:
    Fast det är ju därför man ska vänta 3-4 veckor 🤦?♀️
    ÄR det ett missfall finns det inget sjukvården kan göra. Om det inte är ett missfall så är man gravid 3-4 veckor senare, och inget sjukvården kan påverka heller.
    Du sa i din kommentar att det ÄR ett missfall och att det inte finns någon ovisshet. Som min kommentar visar behöver det absolut inte alltid vara det. Du fattar väl att man inte vill gå runt i tre veckor utan att veta om man fortfarande är gravid eller inte, eller de flesta normala människor fattar det iallafall.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2026-02-13 21:15:43 följande:
    Du sa i din kommentar att det ÄR ett missfall och att det inte finns någon ovisshet. Som min kommentar visar behöver det absolut inte alltid vara det. Du fattar väl att man inte vill gå runt i tre veckor utan att veta om man fortfarande är gravid eller inte, eller de flesta normala människor fattar det iallafall.
    Jag sade att det är deras bedömning, och det är därför de inte kommer lägga massa onödiga sjukhusresurser på TS som inte kommer ändra något (det finns säkert andra som behöver dem bättre.)
    Efter 3-4 veckor kan man testa igen, är man då gravid så är ju det bra och är man inte det så hade sjukvården rätt  sin första bedömning. Oavsett fall så finns det ingen anledning att åka in och ringa och kräva ultraljud och andra resurser.
Svar på tråden Blödning v7