• Anonym (ofrivilligt barnlös)

ivf utomlands?

Hej. 
    Är det någon här inne som är runt 40 och har genomgått ivf utomlands? 
    Vart någonstans i såfall och hur mycket kostade det? 

Jag fyller 40 nästa månad och jag och min sambo har försökt bli gravida sedan ca 6 månader tillbaka. blev gravid början av december men fick ett väldigt tidigt missfall. efter det försökte vi nu min senaste cykel vilket inte resulterade i någon graviditet då min mens kom för några dagar sedan.

Hur har ni gått tillväga?

• Svar på tråden ivf utomlands?
  • Kronärtskocka

Hej

Om du lägger en ny tråd med samma fråga under Svårt att få barn - Ivf/Provrörsbefruktning så kommer du säkert få fler svar. 

Det är alltså det första ivf försök efter att ha försökt hemma? Även du är för gammal för regionfinansierad vård så kan du köpa ivf på privata kliniker. En del par söker sig utomlands för speciella behandlingar inom ivf som ej är tillåtet i Sverige. Men, många kan bli gravida med vanlig ivf i Sverige. Har ni gjort någon fertilitetsutredning så ni vet om era möjligheter? Det är iaf en bra start.

Jag har gjort ivf i Sverige med egna ägg och ivf med äggdonation utomlands. Gör du ivf utomlands tillkommer kostnader för resa, förlorad arbetstid, du måste hitta en lokal klinik/gynekolog som gör ultraljuden innan ägguttaget samt medicinerna går oftast inte på högkostnadsskydd jämför med behandling i Sverige. ( De kan dock göra det om du hittar en svensk läkare som skriver ut de mediciner du behöver.) Men räkna med att det är ganska mycket extrakostnader som tillkommer vid ivf utomland, så titta inte bara på behandlingskostnaden. När jag räknade på det var det inte mkt som skilde i pris när jag tog de faktorerna i beaktande. 

Läser man online kan man tro att Sverige är väldigt mycket efter andra länder, men även om alla metoder inte är godkända här har svenska kliniker goda resultat. Och de som söker sig utomlands är ofta de som misslyckats med flera behandlingar i Sverige.

Ibiand hör man om folk som misslyckats i Sverige och sedan vänt sig utomland, och då lyckats. Men det är inte alltid så. När jag rådfrågade en populär utländsk klinik om behandling efter mina ivf i Sverige så hade de inte gjort en annan bedömning i mitt fall. Och min svenska klinik var duktig på att prova sig fram och justera behandlingen efter just mina förutsättningar.

Mitt råd är att göra en fertilitetsutredning och sedan kontakta några olika kliniker och därefter bestämma er vilken ni tror på och fick förtroende för. Samt: räkna på de olika kostnaderna som tillkommer.

Lycka till!

• Anonym (Litar ej svenska vården)

Gör det inte i Sverige, alldeles för dyrt och de har inte stora erfarenheter och slarviga. Ta utomlands, tex Olga i Ryssland är riktigt bra. De ät noga och se till att du får bli gravid samt behålla hela graviditeten. 

Svar på tråden ivf utomlands?