• Anonym (Anonym)

Pretty privilege

Tror ni att pretty privilege existerar och om ja, hur måste man se ut för att kunna dra nytta av det?

• Svar på tråden Pretty privilege
  • Anonym (Ja)

Ja det är klart. 
    Det finns forskning som bevisar det till och med. 
    Men jag kan tänka mig att det inte bara är positivt att vara vacker, men det vet jag inget om själv. 

• Anonym (Jenny)

Klart det gör , allt handlar om hur du själv bemöter din omgivning och vad du då får tillbaka.  
    Enbart utseende räcker inte, du behöver också agera korrekt . 

• Anonym (=))

Till en början, absolut.
    I förlängningen, inte lika mycket.

Men, som vacker har du fördelar. Så länge skönheten varar.

• Fjäril kär

Vilka fördelar vill du ha och i vilket sammanhang?   

Pretty privilige har också en tendens att folk dömer dig på förhand ... 

Samt att skillnaden på Pretty privilige och få betalt för tjänster är väldigt hårfin... 

• Anonym (Skrapa lite)

Det existerar men var och en av oss kan göra vad som står i vår egen makt för att inte upprätthålla fenomenet.

Jag gör detta genom att aldrig vara extra snäll mot någon som är snygg, tvärtom, så förhåller jag mig neutral och är mycket mer sparsam med ev. komplimanger till såna personer.

Det sker nästan på instinkt, då jag redan förstår att snygga typer redan får mycket bekräftelse för sitt utseende och jag vill inte bidra till att göda deras fåfänga eller att hylla tomma ytor i allmänhet. Det finns så många bättre egenskaper än så.

• Anonym (somliga)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-13 11:52:00 följande:
    Pretty privilege

Tror ni att pretty privilege existerar och om ja, hur måste man se ut för att kunna dra nytta av det?

Hur måste man se ut? Man bör ju vara vacker.

Skönhet sitter inte bara i betraktarens öga utan det finns som någon nämnde forskning som visar att t om söta bebisar får mer uppmärksamhet av personalen redan på BB. Detta fortsätter under förskola, skola, jobb och så vidare genom hela livet.

Det är inget du kan konstruera fram annat än med kirurgi och då skulle du ändå ha missat alla fördelar som man får av att bli positivt särbehandlad under hela barndomen och uppväxten. 

Det handlar om proportioner och storlek på ögon, näsa, huvud, midja, ben, armar osv. Hud och hår, allt ska utstråla symmetri och friskhet = fertilitet. Det är vi triggade att reagera på. Dessa människor ska enligt biologin få mer uppmärksamhet och fler tillfällen till reproduktion. 
  • Anonym (=))
    Anonym (somliga) skrev 2026-03-11 09:54:06 följande:
    Hur måste man se ut? Man bör ju vara vacker.

Skönhet sitter inte bara i betraktarens öga utan det finns som någon nämnde forskning som visar att t om söta bebisar får mer uppmärksamhet av personalen redan på BB. Detta fortsätter under förskola, skola, jobb och så vidare genom hela livet.

Det är inget du kan konstruera fram annat än med kirurgi och då skulle du ändå ha missat alla fördelar som man får av att bli positivt särbehandlad under hela barndomen och uppväxten. 

Det handlar om proportioner och storlek på ögon, näsa, huvud, midja, ben, armar osv. Hud och hår, allt ska utstråla symmetri och friskhet = fertilitet. Det är vi triggade att reagera på. Dessa människor ska enligt biologin få mer uppmärksamhet och fler tillfällen till reproduktion. 
    Jag har då aldrig sett en nyfödd som är söt!
  • Anonym (Nils)

Absolut, du har t.ex aldrig funderat över varför majoriteten av all personal I butiker är unga tjejer under 30? Oftast smala, bra utseende etc. 

Eller som arbetsgivare som vill att du ska spela in video av dig själv, eller ratar/ ogiltigförklarar jobbansökan om du inte har ett foto med? 

Detta är redan bevisat inom forskning.  Sexism och ålderism. Och den är tyvärr störst hos kvinnor har det visat sig.  Och sty foto/video egentligen är diskriminerande eftersom det då handlar mer om utseende än om man faktiskt är lämplig/passar för jobbet.

Skulle tro att det är väldigt vanligt nu, att den snyggaste tjejen/kvinnan får anställning oavsett. 

• Anonym (Pappan)

Givetvis existerar det, och inte bara hos kvinnor. Jag är man och var väldigt snygg i yngre år, jag märkte helt klart att jag fick bättre service, lättare att klara en arbetsintervju osv. Sen la jag på mig 50kg och det blev en enorm skillnad, nu har jag gått ner dessa kilon och märker av det igen, livet blir lättare på något sätt. Dock så är jag 50år nu och det är inte riktigt samma sak, men helt klart en stor skillnad åt det positiva hållet.

Svar på tråden Pretty privilege