Anonym (Jossan00) skrev 2026-02-14 23:25:07 följande:
Vape eller cigg
Efter att ha rökt i ca 10 år har jag övergått till att vejpa sedan några månader tillbaka. Det känns fräschare och jag gillar verkligen att kunna vejpa överallt, t.ex. inomhus hemma och i bilen. Ändå saknar jag att röka och har tankar på cigg varje dag. Någon annan som känner samma? Kanske någon som har tankar kring hur jag sluta tänka på cigg? Jag har fuskat med cigg några gånger när jag festat, men känner mig så ambivalent. Ni andra som gått från cigg till vape, hur tänker ni?
Jättebra jobbat att ha gått från rökning till vape! Det är verkligen inte lätt att ändra beroenden och vanor bara sådär.
När du känner dig röksugen, fortsätt lita på att du inte behöver en cigg. Du får det nikotin kroppen behöver från vape eller andra nikotinalternativ. Det går kanske inte lika fort som med cigg men det kommer att hjälpa ditt nikotinsug.
Fortsätt att lita på att en annan nikotinprodukt än cigg kommer att hjälpa när röksuget slår till, gång efter gång. Köp inga cigg att ha hemma. Tillslut har du glömt bort tanken på att köpa cigg och vill hellre ha vape. När det stadiet infaller så använder du vape ett tag, tills du känner dig stabil. Sen kan du göra samma sak med nikotinvape till nikotinfri vape eller nikotinvape till annat nikotinläkemedel.
Alkohol triggar tobaksröksuget väldigt för det är som bekant aldrig så gott att röka som då. Ta det antingen lugnt med alkohol helt eller drick så sällan som möjligt och rök enbart under tiden som du dricker. Ge bort cigg som förväntas bli kvar innan du går hem.