• Anonym (Trött)

Bära andras känslor

Vill bara dela med mig min trevliga alla hjärtans dag..sambon ringer och frågar om jag behöver något från affären. Bara snus så jag som står mitt i matlagningen.

han kommer hem och vi sätter oss och äter, jag frågar efter min snus och han säger att nej de glömde han när han var inne i affären. Han sa att jag åker iväg och köper det efter maten.. men jag sa att jag kan gå istället, eftersom jag hellre gör det än att städa undan middagen som jag redan gjort allt av.

i det här sluter sig min sambo och tar avstånd och är frånvarande hela kvällen. när Vi går och lägger oss så undrar han varför jag är så tyst. Jag?? Så jag sa att det märkes väldigt tydligt vid maten att han blev tyst när jag gick iväg och handlade det han glömde. Han menar att jag är elak som inte säger åt honom att det inte var någon fara och berättar för honom att det löser sig osv.

medans jag känner -på riktigt? Så jag ska krusa hans ego över något som han glömde? Som om det var synd om honom och hans skam ska hanteras av mig. Nu tycker han att det är jag som bär störst skuld som inte fångade upp hans mående. Men vad säger ni?

• Svar på tråden Bära andras känslor
  • Tow2Mater

Gör slut. En oförlåtlig synd. Kommer aldrig att försonas.

Du står väl i bostadskö?

• Anonym (A)

Är han alltid så överkänslig?

• Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2026-02-16 20:53:43 följande:

Är han alltid så överkänslig?

För det mesta ja, han ser allt som ett nedslag som något händer. Jag är lättare inställd och borstar av mig det mesta små bagateller som det här. Men inte han, utan det blir timslånga samtal hur dålig han är. Och hur jag borde se att han mår dåligt i situationen och lyfta honom - så gör man i relationer. är det så?

hade det varit omvänt så hade jag bett om ursäkt, och sagt att jag kan åka iväg efter maten. Hade han varit den som lagat mat så hade jag förstått att han inte var så sugen på att städa undan också. Så jag hade förmodligen städat undan och sen åkt och fixat det jag glömt.

men han blev tyst och slöt sig själv efter jag sa att jag hellre går än dukar av
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2026-02-16 20:48:13 följande:

Gör slut. En oförlåtlig synd. Kommer aldrig att försonas.

Du står väl i bostadskö?

Nä inte för min del men för han var det precis som han gått ut i krig och förlorat hela styrkan. Boendet äger jag sen innan vi träffades om det är till nytta
  • Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-16 20:59:33 följande:
    För det mesta ja, han ser allt som ett nedslag som något händer. Jag är lättare inställd och borstar av mig det mesta små bagateller som det här. Men inte han, utan det blir timslånga samtal hur dålig han är. Och hur jag borde se att han mår dåligt i situationen och lyfta honom - så gör man i relationer. är det så?

hade det varit omvänt så hade jag bett om ursäkt, och sagt att jag kan åka iväg efter maten. Hade han varit den som lagat mat så hade jag förstått att han inte var så sugen på att städa undan också. Så jag hade förmodligen städat undan och sen åkt och fixat det jag glömt.

men han blev tyst och slöt sig själv efter jag sa att jag hellre går än dukar av
    Tycker att han överdriver, detta är ingen stor sak att hänga läpp för. Visst bär man varandra i en relation men då handlar det om helt andra större händelser. Håller i övrigt med dig.
  • Anonym (M)

Hur orkar du? En relation ska ge energi, inte ta. 

• Tow2Mater
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-16 20:59:33 följande:

Kanske det var ditt 'som jag redan gjort allt av' som för honom kändes anklagande, och sedan kom det om att du kan gå själv istället för att låta honom lösa det han tidigare glömde som toppen på anklagelseberget.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2026-02-16 21:37:28 följande:
    Kanske det var ditt 'som jag redan gjort allt av' som för honom kändes anklagande, och sedan kom det om att du kan gå själv istället för att låta honom lösa det han tidigare glömde som toppen på anklagelseberget.
    Jag kände lite samma. TS påstår att hon är "lättare inställd och har lätt att borsta av sig", men det känns inte så i det TS skriver. Snarare känns det som att TS pikar och martyrar sig, och sambon reagerar på det.

Jag är förmodligen skadad av att vuxit upp med en sån....
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2026-02-16 21:37:28 följande:
    Men de sa jag såklart aldrig till honom. Så jag blev aldrig anklagande. jag sa jag går hellre och köper snus än att plocka undan maten
Svar på tråden Bära andras känslor