Gå/stanna/annat?
Jag skulle behöva lite råd eller reflektioner på min situation.
Jag och min fru har varit tillsammans i ca 25 år. Tre barn har kommit till världen och de är från nedre till övre tonåren.
Men allt är inte guld och gröna skogar.
Jag och min fru har varit tillsammans länge, men under många år har relationen gradvis försämrats. Vi har pratat om problemen många gånger, men vi fastnar alltid i samma mönster, där hon är kritisk och jag tycker hennes attityd är hemsk.
Min fru uttrycker ofta kritik ? både om hur jag gör saker och om vad jag inte gör (jag är t ex enl henne väldigt dålig på att visa kärlek). Det kan även handla om vardagliga saker, men det återkommer ofta och intensiteten ökar när hon är missnöjd. Jag upplever att kritiken upprepas och eskalerar oavsett hur jag försöker bemöta den. Det gör att jag drar mig undan, mest som ett sätt att skydda mig själv.
Hon är lite som en vulkan som mullrar och dånet bara ökar och till slut kommer lavan. Det räcker inte för henne att påpeka något utan hon kan upprepa det 10 gånger på raken och hela tiden ökar intensiteten (Oavsett hur jag reagerar).
Själv är jag egentligen inte kritisk mot henne som person, utan mot själva beteendet ? att det ständigt gnälls eller påpekas saker. Det tär på mig och gör att jag känner mig nedtryckt och otillräcklig. Jag har känt så här länge, men har stannat för barnens skull och för att jag vill ge dem stabilitet.
Samtidigt börjar jag inse att jag inte mår bra i relationen och att jag inte orkar fortsätta så här i flera år till. Hade jag inte haft barnen hade jag troligen lämnat, men nu känner jag mig låst och rädd för att fatta ett beslut som påverkar hela familjen. Jag vill egentligen ha kvar familjelivet, men inte på det sätt vi har det nu.
Vi försöker vara mer omtänksamma men det går nog bara några dagar så är vi i samma mönster igen.
Om vi separerar är jag ganska säker på att jag blir ganska ensam (inte från barnens sida dock men de ska ju skapa egna liv snart). Jag har alla mina vänner och familj på annan ort.
Jag skulle uppskatta reflektioner från andra som varit i liknande situationer.
Jag vill ha kakan men jag vill inte att den ska vara bitter.