• Anonym (Uppgiven)

Är det här inte en present?

Vi köpte en födelsedagspresent till en äldre tant. Hon har för det mesta klagomål på allt vi ger henne även när hon själv har bett om något specifikt. I år får hon ett parasoll och fot till parasollet då hon sa att hon behöver det. Inget skräp utan det är kvalitetsprodukter.
    Till det så blir hon även bjuden på sin favoritrestaurang och hon tar aldrig något billigt att äta  där hon får förätt, varmrätt, efterrätt och hon dricker alltid vin och kaffe dessutom så hon kostar ganska mycket med andra ord. 

Men då fick vi höra att det här är ingen present. Vem håller med tanten? 

• Svar på tråden Är det här inte en present?
  • Fjäril kär

Jag kan tänka mig att hon menar att en present ör inslagen i paket och att man inte vet vad det är även om man önskat det ... och många anser att en middag inte är en present utan en del av en uppvaktning.  

Hon har inte fel .. 

• Anonym (Ilse)

Har man uttryckt en önskan eller ett behov av något och man sen får det?
    Då är det väl en present. Oavsett?

Sen kanske man tycker det är lite trist för det blir inte lika mycket av ett överraskningsmoment. Mer av en beställning... kanske man känner.

Som mina barn, de skriver önskelistor till jul och sen försöker vi checka av i varje fall några saker. Inte alla för jag personligen vill inte att mina barn ska kunna just "beställa" saker och sen är det min plikt eller uppgift som mamma att leverera (för det är inte vad julen ska gå ut på) om det går  att förstå.

Hon verkar kräsen. Och kräsen blir utan är ett ordspråk min mormor ofta slängde sig med.

• Anonym (S)
    Fjäril kär skrev 2026-02-20 17:06:44 följande:

Jag kan tänka mig att hon menar att en present ör inslagen i paket och att man inte vet vad det är även om man önskat det ... och många anser att en middag inte är en present utan en del av en uppvaktning.  

Hon har inte fel .. 

Om de köper jättemycket presentpapper och packar in parasollet är det en present då tycker du? 

Tanten är väldigt otacksam. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (S) skrev 2026-02-20 18:15:29 följande:

Om de köper jättemycket presentpapper och packar in parasollet är det en present då tycker du? 

Tanten är väldigt otacksam. 

Precis.
    Hade inte uppvaktat fler gånger.
  • Tow2Mater
    Fjäril kär skrev 2026-02-20 17:06:44 följande:

Hon har inte fel .. 

Håller med.

Men jag gissar tanten är svärmor; TS borde fråga sin man om hon alltid varit så här, och om svaret är ja är det bara att ge for att man vill och forsoka låta bli att irritera sig på hur det mottas. Kanske låta mannen hantera sin mamma och låta honom skriva klagotråden på FL nästa år :)
Svar på tråden Är det här inte en present?