• Anonym (Lite Provocerad faktiskt)

Föräldrar som döper sina barn

Jag tycker det är extremt konstigt när etniskt svenska, vita par får barn och döper barnet till ett namn som är afrikanskt eller väldigt typiskt för en mörkhyad att heta. Typ Kelian, Kian, Aisha, Nelleya (? Som nån influencer nyss döpt sitt barn till). Osv.

Jag tycker att det är jämförbart med att en vit kvinna har cornrows. Jag tycker det är kulturell appropriering och jag tycker att det är allmänt wierd. Är nyfiken på vad ni tycker, dela gärna!

• Svar på tråden Föräldrar som döper sina barn

Gissa på att ni som svarat i tråden är vita? om ni överhuvudtaget taget inte ALLS tycker att det är problematiskt när vita svenska föräldrar ger sina barn namn som är starkt förknippade med svart kultur?

• Tow2Mater

Konstigt när etniskta svenskar använder utttryck som allmänt wierd.... Men du kanske är en mix?

• Tecum
    Anonym (Lite Provocerad faktiskt) skrev 2026-02-21 17:11:29 följande:

Gissa på att ni som svarat i tråden är vita? om ni överhuvudtaget taget inte ALLS tycker att det är problematiskt när vita svenska föräldrar ger sina barn namn som är starkt förknippade med svart kultur?

På vilket sätt är det problematiskt tycker du? 
    Är det även problematiskt om svarta föräldrar ger sina barn typiskt "vita" namn som Gustav, Karl eller Oscar?
  • Anonym (Eli)

Jag är från en persisk kultur och jag blir inte provocerad om någon döper sitt barn till ett persiskt namn. När jag jobbade inom äldreomsorgen tyckte jag det var fint att det fanns tanter som hette Laila, min egen mormor hette Leyla så det blev som om de tanterna påminde mig lite om mormor.

Däremot skulle jag tycka det skulle vara lite märkligt kanske om ett svenskt icke muslimskt par skulle döpa sin son till Mohammed typ, men jag skulle inte bli provocerad.

Jag vet ett par från västra Afrika som har två barn vid namn Annika och Bengt, det tyckte jag var gulligt 😄 de döpte barnen efter sina första vänner här i Sverige.

Ett litet tillägg för att få fler att förstå vad jag menar med hur det är problematiskt. Precis som med cornrows bla., ni plockar DET ESTETISKA men slipper den diskriminering och de stereotyper som ofta drabbar dom som faktiskt tillhör kulturen.

Helt ärligt. Sluta bara. Det finns många fina namn. Döp inte era kritvita svenska barn till Kelian osv.

Tow2Mater skrev 2026-02-21 17:19:47 följande:

Konstigt när etniskta svenskar använder utttryck som allmänt wierd.... Men du kanske är en mix?

Du vet uppenbarligen inte vad vit priviligerad innebär
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Lite Provocerad faktiskt) skrev 2026-02-21 17:27:53 följande:

Ett litet tillägg för att få fler att förstå vad jag menar med hur det är problematiskt. Precis som med cornrows bla., ni plockar DET ESTETISKA men slipper den diskriminering och de stereotyper som ofta drabbar dom som faktiskt tillhör kulturen.

Helt ärligt. Sluta bara. Det finns många fina namn. Döp inte era kritvita svenska barn till Kelian osv.

Vad vi svenskar döper vår barn till, eller hur vi väljer frisyr, angår inte dig.

Så sluta bara.
  • Fjäril kär

Nåja.. Alla till synes etniska svenskar är faktiskt inte det när man börjar fråga lite och många många "utländska" namn har funnits i landet i flera hundra år 

Du borde sätta dig i skolbänken igen och läsa svensk historia 

Svar på tråden Föräldrar som döper sina barn