• MalinLuna

Provresultat inför KUB

Hej, 

Jag är gravid i vecka 11 och har precis fått testresultaten från blodprovet inför KUB. Ultraljudet är om ett par veckor. 

Fick 62,2 E/L på s-beta hcg fritt och 0,670 E/L på s-papp-a. Jag har försökt googla mig till vad dessa värden betyder och blir inte klok på referensvärdena. 

Någon som kan förklara?

• Svar på tråden Provresultat inför KUB
  • Anonym (What)

Ingen aning om vad det betyder, och jag skulle intre stressa över det. Du får ju svar på kub.

För övrigt är vi exakt lika långt gångna; jag var också och lämnade blodprov idag och har KUB om ett par veckor (10/3). Lite kul att snubbla över din tråd!

Lycka till i din graviditet!

• Anonym (Tintin)

Du behöver inte tyda de där. Det är värden som barnmorskan som gör UL kommer att lägga in i systemet. De två värdena tillsammans med nackspalten som hen mäter kommer att landa i ett värde, en risk.

• Anonym (ChatGPT)
    MalinLuna skrev 2026-02-25 17:39:54 följande:
    Provresultat inför KUB

Hej, 

Jag är gravid i vecka 11 och har precis fått testresultaten från blodprovet inför KUB. Ultraljudet är om ett par veckor. 

Fick 62,2 E/L på s-beta hcg fritt och 0,670 E/L på s-papp-a. Jag har försökt googla mig till vad dessa värden betyder och blir inte klok på referensvärdena. 

Någon som kan förklara?

Om du absolut vill veta så hade jag bett ChatGPT tolka dem :) 
  • Auburnia

Hej,

Jag tolkar dina provsvar som normala. Men de betyder egentligen inte så mycket förrän de har kombinerats med övriga resultat och parametrar. 

Jag var på KUB igår. Hade ett lågt PAPP-A värde men barnmorskan tyckte ändå inte att värdet var jättekonstigt. 

Har lagt in bilder på referensvärdena.

Svar på tråden Provresultat inför KUB