• Anonym (Mamma)

Dörrhandtag

Hej! Jag städar regelbundet men har nyligen kommit på att det finns en sak som jag aldrig rengör: dörrhandtag. Bara jag som aldrig tänkt på att tvätta av dem? 

Hur rengör jag dem på bästa sätt? Hur gör ni?  

• Svar på tråden Dörrhandtag
  • Anonym (Q)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-27 21:01:43 följande:
    Dörrhandtag

Hej! Jag städar regelbundet men har nyligen kommit på att det finns en sak som jag aldrig rengör: dörrhandtag. Bara jag som aldrig tänkt på att tvätta av dem? 

Hur rengör jag dem på bästa sätt? Hur gör ni?  

Att städa dörrhandtag var något jag lärde mig för typ 10 år sedan. En artikel som pekade ut dem som en av de smutsigare ytorna i ett hem. Så numer rengör jag dem i veckostädningen. Jag tror att artikeln även nämnde typ väggströmbrytare/lampknappar, ringklockor och kranar, men de fanns med på min radar sedan tidigare.
  • Anonym (Mamma)

Oj ja lampknappar rengör jag aldrig heller. Vågar inte ha något vatten på dem. Kanske går att rengöra dem med våtservett? 

Hädanefter kommer jag regelbundet tvätta alla dörrhandtag och lås. Gäller bara att komma ihåg det. 

Väggar och dörrar tvättar jag för övrigt inte heller men det borde väl inte vara nödvändigt? 

Som tur är är vi aldrig sjuka så borde inte ha utgjort någon direkt skada av att ha haft det lite skitigt. 

• Anonym (Ria)

Vilken fråga, det är ju bara att torka av med samma medel du använder i övrigt, köks- badrumsspray eller såpablandning? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ria) skrev 2026-02-27 21:46:22 följande:

Vilken fråga, det är ju bara att torka av med samma medel du använder i övrigt, köks- badrumsspray eller såpablandning? 

Tänkte på att det kan komma in vatten och rengöringsmedel i mellanrummet mellan dörr och handtag. Kan bildas mögel så småningom kanske. Kanske bättre att skruva isär dörrhandtaget från dörren först? Eller det kanske är överkurs? 
  • Anonym (Fuktig trasa)

Torkar av dörrhandtag, lampknappar och eluttag med en fuktig trasa. Fungerar ypperligt. 

Dörrar ser ju lätt skitiga ut där man rör dem nedan handtaget om man tex bara skjuter igen dörren.  Då torkar jag av hela dörren så det inte ser fläckigt ut.

• Anonym (Linn)

En fuktig trasa räcker oftast. Dörrposter och dörrar vid toaletter och nära lampknappar brukar här vara rätt smutsiga också  

Läste om en skola med ett rejält magsjukeutbrott. Tänkte direkt på droppsmitta och hoppas att de tar alla handtag och knappar extra noga.

• Anonym (Ria)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-27 22:11:44 följande:
    Tänkte på att det kan komma in vatten och rengöringsmedel i mellanrummet mellan dörr och handtag. Kan bildas mögel så småningom kanske. Kanske bättre att skruva isär dörrhandtaget från dörren först? Eller det kanske är överkurs? 
    Man behöver inte överdriva rengöringen, använd en fuktig trasa med antingen såpa eller Yes. Det lufttorkar och kommer således inte att börja mögla. 

Lite sunt förnuft gör det hela enklare.
  • Mayjel

Tar lite Salubrin städsprit på ett papper och gnider in handtagen (har bara två dörrhandtag i lägenheten) lite snabbt. Väntar nån minut och tar sen en trasa och torkar bort och sen sköljer ur trasan. 

Brukar inte själv göra detta så ofta, kanske en gång varannan vecka, eftersom mina dörrhandtag inte direkt blir smutsiga. Hamnar en del bakterier på ytterdörrens handtag i hallen men det räcker med ett par gånger i månaden ändå, med Salubrin.

Hallgolvet får jag dock torka av nästan varje dag eftersom det kommer in så mycket vägsalt och sandkorn från skorna. Får även torka av dessa ganska ofta, en lite tråkig bieffekt av vintern. 

Svar på tråden Dörrhandtag