Åh, vilken otroligt jobbig situation, jag är verkligen ledsen för din skull.
Idag när så mycket sker via internet kan gränserna för otrohet kännas suddiga, men i grunden handlar det om tillit. Otrohet behöver inte vara fysiskt, det kan absolut vara emotionellt eller digitalt också. Kärnan är att man bryter överenskommelser om ärlighet och exklusivitet i en relation, vilket jag uppfattar det som att han har gjort. Utifrån det du beskriver tycker jag personligen att det här är otrohet, men där får du tänka själv, har han brutit mot era överenskommelser? Har han svikit din tillit? Har han varit oärlig mot dig, döljt saker eller ljugit?
Han söker aktivt upp andra kvinnor, uttrycker kärlek till dem och försöker skapa romantiska relationer, även om han kallar det ?ett spel?. Det är inte ett beteende som känns lojalt eller respektfullt alls mot dig. Det som också gör ont att läsa är att han lovade att sluta, men fortsätter ändå. Där blir det inte bara handlingarna i sig, utan också att han bryter sitt ord. Det tär verkligen på tilliten. Av min erfarenhet så brukar inte misstag vara det som gör att en relation fallerar, utan när det sker systematiskt eller upprepande handlingar. Han kan inte längre ursäkta sig med att det är ett misstag, eftersom han sagt att han ska sluta men ej gör det, det går inte längre att förneka, och vad betyder ett förlåt om man ändå ska göra det igen? Då är inte ursäkten genuin.
En annan fråga som jag undrar om ni har diskuterat, säger han något kring anledningen bakom detta mer än att det bara är ett spel? Är det något han blir upphetsad av exempelvis? Det kanske inte är det viktigaste för dig att ta reda på just nu men jag blev mest bara nyfiken kring hur han själv försöker rättfärdiga detta beteende, för enligt mig finns det inga ursäkter till att vara illojal gentemot sin partner.
Jag förstår verkligen din rädsla kring att ?börja om?, särskilt efter ett långt förhållande. Men samtidigt så förtjänar du att känna dig trygg, vald och respekterad i din relation. Att leva med någon som gång på gång sårar en och får en att tvivla på sitt värde tar också enormt mycket energi. Om man ska vara i en relation ska du vara med någon som höjer dig till skyarna, och bara dig ingen annan, det ska vara någon som ger dig energi och inte tar energi ifrån dig. Det är aldrig för sent att välja sig själv. Du är värd så mycket mer än att bli behandlad som ett alternativ.