• Anonym (50 åring)

Digital otrohet

Min sambo lär känna och chattar med andra kvinnor.  Jag tror han hittar dem på Facebook sen fortsätter dom på whatsapp. Det är alltid han som driver konversationen mot att dom ska bli ett par, han kan skriver att han älskar dem fast han inte ens träffat dem. Ibland har han ringt någon kvinnan. När jag först upptäckte detta och ställde honom mot väggen blev han väldigt ångerfull och lovade att sluta, hans förklaring var att det bara är ett spel, han vill inget med dessa kvinnor. Han vill vara med mig. Jag förstår inte hur han kan lura kvinnorna på detta sättet och även svika mig!!
    Jag vet att han fortsätter söka kvinnor även om han lovade att sluta. Ska jag lämna ett ganska långt förhållande pga av detta? Är det otrohet? Han är mannen i mitt liv. Jag är över 50 år och känner inte att jag orkar börja om igen?.

• Svar på tråden Digital otrohet
  • Core

Hur du ska göra vet du egentligen bara själv, men han låter onekligen som en riktig jävla fjant. 

• Anonym (G)

Syna ditt äktenskap med mannen noga. Han tycks vilja lura andra och göra dem besvikna med sitt spel. Tycker att det är kul. Verkar inte bry sig om att han gör dig och kvinnorna ledsna.

Istället för att hitta något annat som ger spänning i livet. Det är slappt och lite obehagligt som personlighetsdrag.

Så rannsaka ditt äktenskap. Förekommer det saker som han gör mot dig som är nobchalanta och empatilösa, förutom det här spelet med att lura kvinnor? Är det dags att stå upp för sig själv på något sätt?

• Anonym (Tit for tat)

Skaffa konto på Match eller nåt och visa honom hur många meddelanden du fått av män efter 48h.

Fråga om han vill att du börjar dejta och jämföra med honom för att se om han duger att fortsätta med?

Eller ett mer harmlöst knep från 100 år tillbaka- få en stor bukett blommor skickad till dig själv med ett dubbeltydigt kort från en anonym beundrare. Så kan han undra...Oskyldig

• Anonym (Tit for tat)

Var också tydlig med att hans ängsliga bekräftelsesökande får dig att se honom som en mindre man, med låg självkänsla och dålig moral.

Och varför skulle någon nöja sig med en sådan?

• Anonym (NoNo)

När jag läste det här så har jag mest reagerat på att han verkar ju inte bry sig om de andras känslor. Varken om dina eller de kvinnornas som han använder för sitt spel. Det är säkert otrohet men också något mer. Kan inte sätta ord på det, men sådant beteende är inte på något sätt ok. Lämna eller inte är ditt beslut, jag skulle åtminstone testa familjerådgivning. 

• Man52Sthl

Sinnesjukt...

1. Att acceptera det

2 Att genomföra det.

Måste vara något skämt, eller?

• mijau

Låter som en narcissist. Brist på empati och ansvar och ser enbart till sina egna behov. 

• Solveig_solfro

Åh, vilken otroligt jobbig situation, jag är verkligen ledsen för din skull.

Idag när så mycket sker via internet kan gränserna för otrohet kännas suddiga, men i grunden handlar det om tillit. Otrohet behöver inte vara fysiskt, det kan absolut vara emotionellt eller digitalt också. Kärnan är att man bryter överenskommelser om ärlighet och exklusivitet i en relation, vilket jag uppfattar det som att han har gjort. Utifrån det du beskriver tycker jag personligen att det här är otrohet, men där får du tänka själv, har han brutit mot era överenskommelser? Har han svikit din tillit? Har han varit oärlig mot dig, döljt saker eller ljugit?
    Han söker aktivt upp andra kvinnor, uttrycker kärlek till dem och försöker skapa romantiska relationer, även om han kallar det ?ett spel?. Det är inte ett beteende som känns lojalt eller respektfullt alls mot dig. Det som också gör ont att läsa är att han lovade att sluta, men fortsätter ändå. Där blir det inte bara handlingarna i sig, utan också att han bryter sitt ord. Det tär verkligen på tilliten. Av min erfarenhet så brukar inte misstag vara det som gör att en relation fallerar, utan när det sker systematiskt eller upprepande handlingar. Han kan inte längre ursäkta sig med att det är ett misstag, eftersom han sagt att han ska sluta men ej gör det, det går inte längre att förneka, och vad betyder ett förlåt om man ändå ska göra det igen? Då är inte ursäkten genuin.

En annan fråga som jag undrar om ni har diskuterat, säger han något kring anledningen bakom detta mer än att det bara är ett spel? Är det något han blir upphetsad av exempelvis? Det kanske inte är det viktigaste för dig att ta reda på just nu men jag blev mest bara nyfiken kring hur han själv försöker rättfärdiga detta beteende, för enligt mig finns det inga ursäkter till att vara illojal gentemot sin partner. 

Jag förstår verkligen din rädsla kring att ?börja om?, särskilt efter ett långt förhållande. Men samtidigt så förtjänar du att känna dig trygg, vald och respekterad i din relation. Att leva med någon som gång på gång sårar en och får en att tvivla på sitt värde tar också enormt mycket energi. Om man ska vara i en relation ska du vara med någon som höjer dig till skyarna, och bara dig ingen annan, det ska vara någon som ger dig energi och inte tar energi ifrån dig. Det är aldrig för sent att välja sig själv. Du är värd så mycket mer än att bli behandlad som ett alternativ.

• Anonym (xxx)

Klart att det inte är "otrohet", det är ett ord som man inte ska missbruka. Otrohet handlar om verkligt, fysiskt sex, inget annat. 

Men sedan tycker jag att han bär sig fånigt och även underligt åt. Inte bara mot dig, utan även emot de där kvinnorna, som förmodligen blir glada över uppvaktningen, börjar fantisera och utvecklar kärlekskänslor. Och sedan blir djupt sårade och måste sörja detta... Om det nu är sant som du säger, och det inte är du som överdriver. 

Jag hade nämligen en manlig Facebookvän för 7-8 år sedan, som blev en viktig del i mitt liv fast vi aldrig hade setts IRL. Han var väldigt intelligent och allmänbildad, och vi hade en del gemensamma värderingar och erfarenheter som inte så många andra förstår. 

Men hans sambo blev helt galen och till och med kontaktade mig och höll storförhör med mig... och sedan försvann han från Facebook, utan att säga adjö. Så jag hoppas att du inte överdriver något som faktiskt bara ÄR vänskap. Jag var nämligen inte det minsta intresserad av denne man på DET sättet, han hade inte det utseendet alls och var ganska kort och tunn jämfört med andra män (han skickade länkar till videos där han var med). 

• Anonym (G)

Det är ett lite obehagligt personlighetsdrag om han känner att han måste hålla på att lura kvinnor för att få kickar i sitt vardagliga liv. 

Har han ADHD? Så att han behöver ständig stimulans för att må psykiskt bra. En del använder coca cola eller spel om pengar för att få mentala kickar. 

Är det kicksökeri eller är det att han leker med tanken på eller till och med redan har varit otrogen?

Jag tycker att han behöver hitta ett annat sätt att få kickar i vardagen om det är det som han behöver. Oavsett om han har ADHD eller ej. 

Svar på tråden Digital otrohet