• Anonym (Hej)

Åt gammal vattenmelon

Hej, jag är en orolig person sen jag blev gravid men jag råkade äta en gammal vattenmelon hur stor är chansen att få listeria? Jag skurade upp vattenmelonen för 6 dagar sedan, jag tänkte inte så mycket så jag åt den. Den smakade kanske lite grann som inte den ska. Pratat med vården och de säger så länge jag inte får symptom så är det lugnt.

• Svar på tråden Åt gammal vattenmelon
  • Anonym (R)
    Anonym (Hej) skrev 2026-03-02 18:09:28 följande:
    Åt gammal vattenmelon

Hej, jag är en orolig person sen jag blev gravid men jag råkade äta en gammal vattenmelon hur stor är chansen att få listeria? Jag skurade upp vattenmelonen för 6 dagar sedan, jag tänkte inte så mycket så jag åt den. Den smakade kanske lite grann som inte den ska. Pratat med vården och de säger så länge jag inte får symptom så är det lugnt.

vVården har alltid helt fel. Fem dagar gammal vattenmelon är ok. Den sjätte blir den jättefarlig
  • Anonym (Frida)

När vattenmelon blir dålig så stinker den långa vägar, om du bara upptäckte att den smakade konstigt och sen inte åt mer behöver du inte oroa dig.

• Anonym (Hej)

Det är ju det att jag inte tänkte så mycket i stunden och åt halva av vattenmelonen. Började tänka efteråt. Den luktade inte konstigt. Jag är gravid i v30 borde jag oroa mig eller tänker jag för mycket?

• Anonym (R)
    Anonym (Hej) skrev 2026-03-02 18:24:07 följande:

Det är ju det att jag inte tänkte så mycket i stunden och åt halva av vattenmelonen. Började tänka efteråt. Den luktade inte konstigt. Jag är gravid i v30 borde jag oroa mig eller tänker jag för mycket?

Vad sa vården?
    Vad säger livsmedelsverket? 
    Vad spelar det för roll?
  • Anonym (Dr)

Oops, 6 dagar gammal melon är sedan gammalt något man serverar till de bittraste av fiender faktiskt, något de oftast dör en ond död av efter månader av djävulusiska smärtor och våndor.
    Men hoppas det går bra ändå.

• Anonym (.-.-.)

Du behöver oroa dig lika mycket som du behöver oroa dig för att träffas av blixten

• Anonym (M.)

Men käre värld. Om melonen hade varit jättejätterutten, så hade den smakat så illa att du inte hade fått ner en bit. Nu gjorde den tydligen inte det. Och även om du skulle få en magsjukeepisod, så dör varken du eller ditt barn av det. 

Lugna ner dig! Om du fortsätter med den här attityden när ditt barn väl är fött, så kommer du att skada det mer än något otjänligt livsmedel skulle kunna göra.

Svar på tråden Åt gammal vattenmelon