• Anonym (TS)

Elvanse abstinens?

Det är alltså en väldigt nära vän till mig som har Elvanse utskrivet mot ADHD, ganska hög dos vad jag har förstått. Hon tar ganska ofta för mycket tror jag och så tar de slut innan hon kan få nya utskrivna. 

Jag har en bror som också tar det och hon ber ibland om att få ?låna? några av honom när hennes är slut. Några gånger har han gett några när jag har bett honom men hela grejen känns ju inte bra och det är inte alltid han kan avvara heller. Idag bad hon om det men det gick inte av olika anledningar, då sa hon att hon har panikångest och mår jättedåligt , kommer inte upp ur sängen och vet inte vad hon ska göra, kan inte sköta sitt jobb osv. 

Jag har försökt läsa lite om det och undrar om jag har rätt i att det iallafall inte är farligt att sluta tvärt med Elvanse, det var så jag förstod det iallafall. Vet någon om det stämmer? Är det helt ofarligt? Hur jobbigt är det med ångest osv? 

Och vad gör man i den här situationen? Är det bättre att säga nej varje gång hon frågar även om hon mår skit utan medicinen? Det är ju inte bra att hon tar för mycket. Känner mig helt rådvill. Ofta blir hon arg på mig också när det inte går att ordna. 

• Svar på tråden Elvanse abstinens?
  • Anonym (f)

Hon får skylla sig själv om hon överskrider sin dos. Det går att överdosera adhdmeds men det är inte bra alls. Sätt gränser. Acceptera inte att hon tigger av dig eller att hon blir otrevlig över detta. Avsluta samtal eller smskonversationer direkt i så fall.

• Anonym (TS)
    Anonym (f) skrev 2026-03-02 19:23:18 följande:

Hon får skylla sig själv om hon överskrider sin dos. Det går att överdosera adhdmeds men det är inte bra alls. Sätt gränser. Acceptera inte att hon tigger av dig eller att hon blir otrevlig över detta. Avsluta samtal eller smskonversationer direkt i så fall.

Tack för svar! Det är säkert att det är helt ofarligt att sluta tvärt? 
  • Anonym (TS)
    Ezmeraldah skrev 2026-03-02 20:29:08 följande:

Varför startar du en likadan tråd? Du har ju redan fått svar i den gamla. 

Jag känner att jag kanske hade med för mycket detaljer i den gamla, vill helst inte att det känns igen. Dessutom visste jag inte då att hon faktiskt tar för mycket. Så det är inte riktigt samma frågeställning. Om du tycker det är irriterande att läsa om samma sak kan du ju låta bli att läsa trådarna bara. 

Jag ska försöka ta bort den gamla tråden. 

• Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2026-03-03 16:38:16 följande:

Jag känner att jag kanske hade med för mycket detaljer i den gamla, vill helst inte att det känns igen. Dessutom visste jag inte då att hon faktiskt tar för mycket. Så det är inte riktigt samma frågeställning. Om du tycker det är irriterande att läsa om samma sak kan du ju låta bli att läsa trådarna bara. 

Jag ska försöka ta bort den gamla tråden. 

Inte gör det mig nåt.

Din kompis missbrukar och du är medberoende. Du utsätter henne för fara och bryter mot lagen när du langar medicin.

Ta kontakt med hennes pskykiatrimottagning och berätta om din oro och be dem kontakta henne. Ja, självklart har de tysnadsplikt. Och nej, de kan självklart inte bekräfta att hon är patient där eller säga nånting överhuvudtaget. (Så ni kanske inte måste börja gapa om det, alla anonyma puckon?) Men de kan ta emot din upplysning och antagligen kommer de att ta kontakt med din kompis. Gör det nu på en gång innan du startar fler trådar och ber om anonyma expertråd. 

Ja, det kan vara väldigt farligt att hålla på som din kompis, oavsett vad nån anonym expert på Familjeliv påstår. Hon måste få hjälp nu! 
Svar på tråden Elvanse abstinens?