Vera eller Eira?
Vera är Sveriges mest använda flicknamn 2025, därför skulle vi hellre använda Eira - men är Vera finare?
Snälla rösta nedan! 
Vera är Sveriges mest använda flicknamn 2025, därför skulle vi hellre använda Eira - men är Vera finare?
Snälla rösta nedan! 
Två fina namn, men jag gillar Eira bäst. Gillar kontrasten mellan det mjuka "ei" med det lite rivigare "ra". Och så är det så klart trevligt att vi bevarar den nordiska namnskatten.
Vera är superfint och ett av mina favoritnamn! Fick dock själv en dotter nyss och jag valde bort det namnet just för att det är så populärt (och jag hade några andra favoritnamn att välja på så det blev bra ändå).
Så jag tycker Vera är finast men Eira är också fint och kanske lite coolare!
Jag gillar inte Vera alls. Det känns både fult, ointressant, en äldre generation (typ kvinnor födda senast på 50-60-talet) och osvenskt. Jag förstår inte ens var det kom från? Och även om det skulle vara sant att det är populärt just nu, så är det inget man behöver bry sig om.
Eira är vackert, feminit, lite sagomystiskt... självklart tusen gånger bättre än Vera! Men ändå lite knasigt om ni inte har något irländskt påbrå alls. Visst måste ni väl kunna sträcka er utom dessa båda namn?
Jag gillar inte Vera alls. Det känns både fult, ointressant, en äldre generation (typ kvinnor födda senast på 50-60-talet) och osvenskt. Jag förstår inte ens var det kom från? Och även om det skulle vara sant att det är populärt just nu, så är det inget man behöver bry sig om.
Eira är vackert, feminit, lite sagomystiskt... självklart tusen gånger bättre än Vera! Men ändå lite knasigt om ni inte har något irländskt påbrå alls. Visst måste ni väl kunna sträcka er utom dessa båda namn?
Min röst föll på Eira, tycker det är ett vackert namn som klingar fint. Vera är lite trist i jämförelse tyvärr.
...Veira eller Evra? En kombination av de båda så blir barnet inte Vera nummer 4 eller Eira nummer 3 på förskolan.