Anonym (Bitte) skrev 2026-03-03 21:44:22 följande:
Problem med gammal förälder
Jag har en väldigt gammal mamma och hon håller på att knäcken av mig. Hon bor själv i ett hus och hon tycker att det går så bra. Det gör det verkligen inte. på sommaren har hon lite trädgårdshjälp men den personen klagar hon mest på. Har lite hemhjälp men hon klagar mest på dem. Hon är arg för att hon aldrig får reda på något men när vi talas vid i telefon så klagar hon bara och när jag är där så är det så mycket som måste göras. Jag förstår att det inte är lätt att bli då gammal men idag blev jag totalt utskälld för att jag inte hade ringt ett samtal åt henne som jag sa till henne i fredags att jag skulle ringa under veckan som kom. Hon är så otroligt syrlig i tonen och jag känner att jag står inte ut längre. Det kan inte vara ok att man som en väldigt gammal person får säga vad som helst. Och sedan ta på sig någon offerkofta att det är så synd om en. Jag kommer gå under snart. Hon menar också att det är fel på hennes mobil och måste ha en ny. Det är inte fel på den och en ny skulle hon aldrig klara av. Ingen fråga måste bara skriva av mig.
Demens? Dags att skriva framtidsfullmakt? Se till att det är ett formulär som just den banken godkänner.
Alternativt är hon deprimerad, mycket vanligt bland äldre.
Dags att titta på seniorboenden, där många äldre bor? Så att hon har mindre att sköta och mer möjlighet till kontakt med andra äldre.
Men är det demens så är det ju ett omsorgsboende/äldreboende som hon behöver komma till, med personal och sådant. Men då behöver man ha en diagnos för att få en placering från kommunen.
Äter hon väldigt begränsat? Kan bidra till nedstämdhet. När man börjar närma sig 80 behöver man dessutom mer protein än tidigare, har de nyligen kommit fram till.
Gå på läkarbesök så de får kolla upp hälsan. Särskilt viktigt är B12- vitamin, D-vitamin och järn. Tydliga brister av dem kan påverka humöret kraftigt.
Äldre får allt svårare att ta upp vitaminer och mineraler. Folkhälsan råder äldre att ta tillskott av D-vitamin. Har hon B-12 brist och D-vitaminbrist behöver hon ta det kontinuerligt som tillskott.
Fiskolja har man kunnat se påverkar hjärnan hos äldre på ett positivt sätt. Det är samma oljor som hjärnan är uppbyggd av. Kan tom hjälpa mot nedstämdhet. För det är inte alltid som antidepressiva hjälper äldre.