• Anonym (Oroligmamma)

Trångboddhet eller OK

Hej! Vi bor i en hyresrätt i en stor svensk stad som vi verkligen älskar av många anledningar. Grejen är att det är en trea på 90 kvm och vi är 5 personer! Två vuxna, en tonåring som bor här varannan vecka, en treåring och en bebis. Kommer vi behöva byta denna lägenhet tror ni eller kan vi lösa med att dela rum osv? Så småningom kommer ju tonåringen lämna, men man vet aldrig när dessa dagar med bostadsbrist osv. tips och egna erfarenheter mottages med stor tacksamhet. 

• Svar på tråden Trångboddhet eller OK
  • Fjäril kär

Beror väl på vad den kostar i månaden jämfört med andra bostäder samt hur den är planerad. Är den dyr så känns det väl onödigt att bo dyrare än ni behöver. 

Om ni behöver flytta handlar ju också om vad era barn får för behov. Andra kan dela rum utan problem och en del slåss som fan . 

Eftersom du ställer frågan undrar jag vad som har väckt tanken?

• Fjäril kär

Beror väl på vad den kostar i månaden jämfört med andra bostäder samt hur den är planerad. Är den dyr så känns det väl onödigt att bo dyrare än ni behöver. 

Om ni behöver flytta handlar ju också om vad era barn får för behov. Andra kan dela rum utan problem och en del slåss som fan . 

Eftersom du ställer frågan undrar jag vad som har väckt tanken?

• Anonym (Lisa)

Förstår inte. Ni vet väl själva om det fungerar eller inte?

• Anonym (?)

Tänker du på lång sikt? Hur gammal är tonåringen? Blir ju viss skillnad för planeringen om det är en 13-åring eller en en 18-åring. Men ge tonåringen space, de små behöver inte så mycket.

• Anonym (Oroligmamma)

Hej igen och tack för era svar hittills 
    Tonåringen har precis blivit tonåring, men han är den enda som har eget rum vilket känns helt rätt med tanke på den ålderns behov av eget space. Vi har råd att byta till en dyrare och större lägenhet men området vi bor i är perfekt för skola, jobb, förskola osv samt att vi trivs väldigt bra. Det är klart att jag kommer behöva avvakta och se hur de mindre barnens behov utformar sig, men det är bara roligt att höra andras tankar och erfarenheter för att få bättre koll på vad man kan vänta sig. Har lite kontrollbehov och vill gärna planera mycket, även när det handlar om framtiden. 

• Anonym (L)

Det blir ju vad ni gör det till. Har några bekanta som valde att bo kvar, liknande situation som er, och låta barnen dela rum tills de flyttade hemifrån. Kreativa rumsavdelare så var det inga större problem. De hade våningssäng tills den äldsta var tonåring typ. 

För dem var det inget konstigt egentligen då fler kompisar bodde så här. 

Läs om er på compact living och snö de smartaste idéerna därifrån som passar er är ett tips från mig. Ibland är de enklaste lösningarna framför näsan på en. 

Svar på tråden Trångboddhet eller OK