• yny

Isabelle eller Isabella?

Som rubriken lyder - Isabelle eller Isabella?

Vi kan inte bestämma oss för vilket vi gillar bäst på lillasyster som ligger i magen!

Storebror har ett namn med tre stavelser om ni tycker det spelar roll 😊

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Isabelle eller Isabella?
  • Anonym (E)

Jag föredrar Isabelle, jag har lite svårt för "Bella" namn, men det är min personliga åsikt, båda namnen är fina, jag hade kort "Isa" som förslag till min dotter men det tåget var inte pappan med på ;)

• Anonym (E.)

Båda namnen är bra. Vackra, feminina, förankrade i Europas histori (tänk den spanska drottningen som finansierade Columbus t.ex.) och samtidigt fullt ut etablerade som svenska namn. 

Jag skulle nog ta Isabelle, av två skäl:

- fyra stavelser som i Isabella är MYCKET

- sången om "sensuella Isabella". 

• Anonym (Nr 1)

Isabelle, då det låter mer elegant på nåt vis. Namn med bella känns lite barnsligt i jämförelse. 

• Anonym (Isa)

Isabelle tycker jag är finast.

• Anonym (Isabel)

Jag är väldigt förtjust i stavningen Isabel! Så jag röstar på det även om det inte finns med bland era förslag, haha sorry. 

• Anonym (E.)
    Anonym (Isabel) skrev 2026-03-11 22:43:16 följande:

Jag är väldigt förtjust i stavningen Isabel! Så jag röstar på det även om det inte finns med bland era förslag, haha sorry. 

Hellre Isobel i så fall, Isabel ser bara felstavat ut. 

Sedan ska man inte heller glömma Isadora... ett mycket vackert, europeiskt och kulturellt namn. 
  • En glad tjej

Min dotter heter Isabell (utan E). Hon fyller 20 år nu i år så jag tycker det är kul att det finns folk som vill ge sina barn det namnet  

• Anonym (E.)
    En glad tjej skrev 2026-03-12 06:18:21 följande:

Min dotter heter Isabell (utan E). Hon fyller 20 år nu i år så jag tycker det är kul att det finns folk som vill ge sina barn det namnet  

Ja, jag vet också flera tjejer i 20-25-årsåldern som heter Isabelle (eller någon stavningsvariant på det). Det är ett namn som har hållit ovanligt länge. Julia, Amanda och Isabelle var populära samtidigt då för 20+ år sedan, men både Julia och Amanda verkar ha näst intill försvunnit nu (bland småbarn menar jag). Underbara flicknamn alla tre, annars.
  • yny
    En glad tjej skrev 2026-03-12 06:18:21 följande:

Jag älskar namnet Isabelle! Tycker att det är vackert och feminint och tidlöst. Har alltid föredragit längre namn så vi går emot den rådande trenden med korta namn 😁
  • Meddelande borttaget
  • trollhona
    yny skrev 2026-03-10 16:49:03 följande:
    Isabelle eller Isabella?

Som rubriken lyder - Isabelle eller Isabella?

Vi kan inte bestämma oss för vilket vi gillar bäst på lillasyster som ligger i magen!

Storebror har ett namn med tre stavelser om ni tycker det spelar roll 😊

Min röst föll på Isabella, för att de senaste åren känns det som just Isabelle och Belle haft ett uppsving så stor risk att hon har fler i klassen med samma namn.

Det finns ju även fler vackra namn med flera stavelser:
    Leonore
    Amalia
    Cornelia
    Marina
    Arianne
    Adriana
    Kiara
  • Anonym (För vanligt)

Isabelle just för så många heter Isabella.

• Anonym (Inte för alla men vackert ändå)

Jag kastar in de lite mer ovanliga:

Isolde
    Isalei

• Anonym (Isabelle)
    trollhona skrev 2026-03-12 20:50:20 följande:
    Min röst föll på Isabella, för att de senaste åren känns det som just Isabelle och Belle haft ett uppsving så stor risk att hon har fler i klassen med samma namn.

Det finns ju även fler vackra namn med flera stavelser:
    Leonore
    Amalia
    Cornelia
    Marina
    Arianne
    Adriana
    Kiara
    Men är det så? Hittar varken Isabelle eller Isabella på top 100-listan från 2025. De var med 2024 men har trendat nedåt.

Känns som att trenden just nu är korta namn.
  • Meddelande borttaget
  • spöke

Jag röstar på Isabelle. Tycker det ligger skönast i munnen ... (och så gillar jag franska namn.)

Istället för "en känsla av vad som är vanligast" så kommer här statistik istället:

Isabella: 16 831 personer
    Isabelle: 17 227 personer
    Isabell: 7423 personer
    Isabel: 6463 personer

Isabelle/Isabell/Isabel är alltså vanligare än Isabella. Stavningsvarianten Isabelle är vanligast.

Inget av namnen finns på 2025 års topp 100-lista med namn på nyfödda i Sverige.

Svar på tråden Isabelle eller Isabella?