• Anonym (Diabetes?)

Ni med diabetes typ 2

Hej alla med diabetes typ 2! Vill börja med att hoppas alla mår bra trots omständigheterna. 

Min fråga är vad var era symtom som fick er att söka vård?

jag har sedan ett bra tag tillbaka blivit diagnostiserad med pre diabetes. Men har märkt den senaste tiden otrolig törst, trötthet trots att jag har sovit bra, otroliga humörsvängninga, depression, trötthet matt skakningar efter måltid. Även en form av ångest känsla efter mat. tror inte det är ångest men får den känslan i kroppen. Har lätta kramper i benen, myrkrypningar också.

har hemma p glukos mätare hemma som jag har fått låna av mina föräldrar som har typ 2. tänkte att jag testar mig efter måltid. Tog ett test efter 1 och en halvtimme som visade 11,4. 

tänkte ringa vårdcentralen imorgon och begära att dom gör en utredning. Men vad tror ni?

• Svar på tråden Ni med diabetes typ 2
  • Anonym (Lii)

Varken jag eller min läkare anade att jag kunde ha diabetes. Det var under en telefontid med min läkare gällande annat kring min hälsa som jag nämnde att det kanske vore bra att även ta lite blodprover för att se vad det kan visa, så då beställde hon lite prover som jag fick ta. Ett av proverna var blodsocker som visade sig ligga på 12.

Jag tror det var kort efter blodprovet som jag fick mina symptom: extrem törst, drack hela tiden, och riktigt trött. Jag sov långa nätter och efter att jag ätit frukost på morgonen gick jag och sov några timmar till, plus ofta powernap på dagen. Jag hade också lite kramper i benen.

Jag fick tid hos diabetessköterska efter ett par veckor, tog blodprover igen och då hade blodsockret stigit lite till, och då fick jag diagnosen diabetes typ 2. 

Det låter som att du kan ha diabetes, tyvärr. 

• Anonym (Ellen)

Hade inga problem men en annan undersökning visade något i urinprovet. Klarade mig med enbart bra kost i drygt 10 år men nu har jag typ 2. Under "pre-tiden" gick jag ner i vikt men idag äter jag tabletter. Du ska så klart kontakta VC så du får ta prover så du vet säkert. Du tog provet lite för tidigt men känns lite högt.

Svar på tråden Ni med diabetes typ 2