• Anonym (T)

Hjälp utslag efter promenad - bild

Jag har aldrig varit med om det här förut. Helt plötsligt har jag fått små röda prickar/blemmor på kroppen efter att jag varit ute på promenad. Utslagen kliar inte. De sitter på magen, i armhålorna, under brösten, i ljumskarna, på rumpan och lite på svanken. Jag förstår ingenting.

Jag misstänker själv att det kan ha med min köldallergi att göra, men jag har aldrig tidigare reagerat med röda blemmor eller prickar Och varför just efter promenad?!?

Nu är det femte dagen i rad som prickarna kommer och går. De blir bättre efter att jag har duschat. Jag har tvättat mina träningskläder i 60 grader, men det verkar inte hjälpa så mycket.

Se bild. Är det något med att jag svettas och jag är allergisk?

• Svar på tråden Hjälp utslag efter promenad - bild
  • Nordinni

Värmeutslag (Miliaria): Trots att de ofta kliar, kan de ibland bara visa sig som små röda prickar när svettkörtlarna blir tillfälligt blockerade under aktivitet.

?
    Ansträngningsutlöst vaskulit: Detta kan ibland uppstå på benen men även på bålen efter längre promenader. Det beror på en inflammation i de små blodkärlen i huden till följd av värme och ansträngning.
    ?
    Pityriasis rosea (Medaljongsjuka): Detta börjar ofta med en lite större fläck följt av många små, blekröda utslag över bålen. De kliar sällan i början och kan bli mer framträdande när man blir varm och svettig.
    ?
    Kontakturtikaria eller irritation: Om du har burit nya kläder, eller kläder tvättade i ett nytt tvättmedel, kan friktionen och svetten under promenaden ha orsakat en reaktion.
  • Anonym (T)

Tack för svaret! Utslagen kliar som sagt inte, utan bara kommer och går Och är mer röda än vad bilden kanske visar. Den närmaste beskrivningen är värmeutslag i så fall.

• Anonym (Sofia)

Du skriver om träningskläder. Är det sådana i syntet? Har du testat att istället ta din promenad i lösa mjuka bomullskläder, för att se om det blir samma då?

• Anonym (T)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-03-12 17:25:45 följande:

Du skriver om träningskläder. Är det sådana i syntet? Har du testat att istället ta din promenad i lösa mjuka bomullskläder, för att se om det blir samma då?

Ja precis, och de senaste dagarna har jag haft mer lösittande träningskläder och även provat kläder i bomullsmaterial, men tyvärr hjälpte det inte särskilt mycket. Jag tog därför kontakt med läkare, och de säger att jag har fått pityriasis rosea. 

• Yllop
    Anonym (T) skrev 2026-03-13 12:12:15 följande:

Jag tog därför kontakt med läkare, och de säger att jag har fått pityriasis rosea. 

Det läker ut av sig självt. Tar 6-8 veckor.
  • Anonym (T)
    Yllop skrev 2026-03-13 12:16:48 följande:
    Det läker ut av sig självt. Tar 6-8 veckor.
    Ja precis dom sa det, har rätt så nyligen varit förkyld så kanske kommer därifrån. Men jag måste säga att jag fick aldrig nån stor röd utslag/fläck på magen som första symtom nu när jag läst mer om pityriasis rosea. Men alla kanske regerar olika? 
Svar på tråden Hjälp utslag efter promenad - bild