• Vester

Läsa mer

När jag frågar högstadieelever vad de läser just nu svarar de allra flesta att de inte läser alls. Vad gör du för att dina barn ska läsa böcker?

• Svar på tråden Läsa mer
  • Anonym (Sanna)

Nu är mina barn vuxna, men jag läste mkt för dom från det de var riktigt små upp till 10-års åldern. Det utvecklade deras ordförråd, ordförståelse och meningsuppbyggnad. De läser även nu som vuxna. 

• Anonym (tonår)
    Vester skrev 2026-03-12 08:32:59 följande:
    Läsa mer

När jag frågar högstadieelever vad de läser just nu svarar de allra flesta att de inte läser alls. Vad gör du för att dina barn ska läsa böcker?

Jag har försökt göra allt jag kan, men de läser ändå inte. Tror att de ser läsning som jobb, inte nöje. Ena barnet har haft lässvårigheter under lågstadiet, men läser bättre nu, hon läser böcker ibland men gör nog hellre annat. Andra barnet läser bra och snabbt, men bara vill inte läsa böcker.

Jag läser som ett behov och mitt största nöje. Vi läste mycket för barnen när de var yngre, både bilderböcker och sen kapitelböcker. Även pappan läser mycket. Så jag vet inte varför barnen inte vill läsa. Tror att tekniken drar, att skolan gjort läsning till trist istället för lustfylld. 

Jag tycker det är jättetråkigt, men kan ju inte bestämma över dem, båda är i äldre tonåren, snart vuxna. 

Hur får man nån annan att vilja något alls? Måste ju komma från dem själva. 
  • Anonym (Malin)

Våra barn hade en bestämd läggtid. Då kunde de välja att sova med en gång eller läsa en stund först. Då brukade de välja att läsa... (Inga skärmar i sovrummet, så klart)

• trollhona

Köper bra böcker.
    Det som skolan rekommenderar är vanligtvis skit som bara ges som förslag för att de existerat och gått i rundgång i åratal, ingen vill läsa "Sotarpojken" eller "På västfronten intet nytt" men ändå är det samma litteratur som rapas upp år efter år.

Hitta bättre böcker så löser sig problemet självt,

• Vester
    trollhona skrev 2026-03-12 20:52:44 följande:

Köper bra böcker.
    Det som skolan rekommenderar är vanligtvis skit som bara ges som förslag för att de existerat och gått i rundgång i åratal, ingen vill läsa "Sotarpojken" eller "På västfronten intet nytt" men ändå är det samma litteratur som rapas upp år efter år.

Som t ex?
  • Anonym (Förälder)

Nu är mina äldre än 12, men två av barnen är bokmalar och den tredje är ganska komplett ointresserad. Någonstans får man acceptera att alla är olika. Vi har så att säga inte bråkat om det.

• Anonym (tonår)
    trollhona skrev 2026-03-12 20:52:44 följande:

Köper bra böcker.

Gör det verkligen det? 

För mina barn har haft tillgång till precis allt i bokväg som finns, och de läser ändå inte. De är också egna personer som har egna preferenser, så om de inte vill läsa eller inte väljer de själva.

Litteratur i skolan är inte nödvändigtvis anpassad för läslust utan för lärande. 
  • Vester

Att få god läsförståelse och -hastighet kräver långt mer tid än vad som ryms i skolan. Bör man lägga det ansvaret på barnet?

• Anonym (tonår)
    Vester skrev 2026-03-13 14:52:46 följande:

Att få god läsförståelse och -hastighet kräver långt mer tid än vad som ryms i skolan. Bör man lägga det ansvaret på barnet?

Nej, men med tanke på hur lite krut som läggs på att lära barnen läsa öht så är det väl där man borde börja. Om man inte kan läsa ordentligt när man går ut lågstadiet så kommer man inte att ha nån vidare läslust resten av livet heller. 

Jarnlo: Ett gigantiskt svek att inte alla får lära sig läsa i skolan | Grundskolläraren
  • Vester
    Anonym (tonår) skrev 2026-03-13 14:59:31 följande:
    Nej, men med tanke på hur lite krut som läggs på att lära barnen läsa öht så är det väl där man borde börja. Om man inte kan läsa ordentligt när man går ut lågstadiet så kommer man inte att ha nån vidare läslust resten av livet heller. 

Jarnlo: Ett gigantiskt svek att inte alla får lära sig läsa i skolan | Grundskolläraren
    Vad andra borde göra är ett ämne för en annan tråd, här är frågan vad du som förälder gör.
  • trollhona
    Vester skrev 2026-03-13 05:41:35 följande:
    Som t ex?
    Robert Westall, Dean Koontz, Tracie Valentine, Neil Gaiman, William Gibson, Salman Rushdie, Diana Wynne Jones, L.J Smith, är jättebra författare för unga.

Vad har de för intressen, börja där.
    Idag köper de flesta harry potter, roald dahl, musse och helimum och det som är standard för det gillar ju "alla" barn, men böckerna köps i omgångar just för att alla matats med samma, och långt ifrån alla barn gillar samma precis som vi vuxna inte är intresserade av att läsa Camilla Läckbergs senaste deckare även om många andra gör det, då tappar man ju läsintresse redan på låg och mellanstadiet

Om det bara är läsningen i sig som är är viktigt och inte formatet så kan jag tipsa om Naruto, One Piece och Alice in Borderland som är bra manga.
Svar på tråden Läsa mer