Läsa mer
När jag frågar högstadieelever vad de läser just nu svarar de allra flesta att de inte läser alls. Vad gör du för att dina barn ska läsa böcker?
När jag frågar högstadieelever vad de läser just nu svarar de allra flesta att de inte läser alls. Vad gör du för att dina barn ska läsa böcker?
Nu är mina barn vuxna, men jag läste mkt för dom från det de var riktigt små upp till 10-års åldern. Det utvecklade deras ordförråd, ordförståelse och meningsuppbyggnad. De läser även nu som vuxna.
Våra barn hade en bestämd läggtid. Då kunde de välja att sova med en gång eller läsa en stund först. Då brukade de välja att läsa... (Inga skärmar i sovrummet, så klart)
Köper bra böcker.
Det som skolan rekommenderar är vanligtvis skit som bara ges som förslag för att de existerat och gått i rundgång i åratal, ingen vill läsa "Sotarpojken" eller "På västfronten intet nytt" men ändå är det samma litteratur som rapas upp år efter år.
Hitta bättre böcker så löser sig problemet självt,
Köper bra böcker.
Det som skolan rekommenderar är vanligtvis skit som bara ges som förslag för att de existerat och gått i rundgång i åratal, ingen vill läsa "Sotarpojken" eller "På västfronten intet nytt" men ändå är det samma litteratur som rapas upp år efter år.
Nu är mina äldre än 12, men två av barnen är bokmalar och den tredje är ganska komplett ointresserad. Någonstans får man acceptera att alla är olika. Vi har så att säga inte bråkat om det.
Köper bra böcker.
Att få god läsförståelse och -hastighet kräver långt mer tid än vad som ryms i skolan. Bör man lägga det ansvaret på barnet?
Att få god läsförståelse och -hastighet kräver långt mer tid än vad som ryms i skolan. Bör man lägga det ansvaret på barnet?