• Anonym (F)

Hur ofta städar ni?

Jag är uppvuxen med att man städar varje vecka. Dammar, dammsuger och våttorkar. Enligt denna devis har jag själv sedan också levt. När vi fick barn tog vi in städhjälp. Efter många år med det har vi bestämt för att pausa och göra det själv men helvete vad jobbigt det är att göra det själv nu. Det känns som att det hela tiden är städdag igen. Att hoppa över är knappast aktuellt, snusket är ju totalt efter en vecka med barn i hemmet. 

Men nu undrar jag ju, hur blev det såhär jobbigt? Blev jag lat och bekväm? Svinar familjen mer? 

Hur mycket städar du och hur känns det? 

• Svar på tråden Hur ofta städar ni?
  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2026-03-12 22:14:03 följande:

Typ varannan vecka. Ibland var tredje numera.

Blir det inte väldigt smutsigt då?
  • Anonym (Olivia)

Jag städar efter behov, ork och lust..  det innebär att jag gör nånting  litet varje dag och därmed  storstädar jag aldrig .

Storstäda för mig är att röja en garderob,  skura balkongen eller sortera källarförråd..  

Idag har jag tex dammat bokhyllan,  plockat ur prydnadssaker,  torkat med våt trsa bpde hylla och alla saker och lagt böcker i ordning.   Det fick räcka. 

Imorgon städas badrummet . Enbart. 

Med denna takt har jag både dammsugit och våttorkat ungefär var 8:e dag  . 

Självklart gör jag vardagens plock också men att glra lite varje dag tar ingen tid och städning blir aldrig ett projekt. 15 min om dagen räcker. 

Inte ens när familjens alla barn bodde hemma var det smutsigt och jag körde samma 15 min då också.  15 min ör effektivt när man vet vad man ska göra och hur..

• Anonym (Dusty!)
    Anonym (F) skrev 2026-03-12 22:50:37 följande:
    När barnen var små och jag jobbade med hygien - VARJE lördag fm! Alltid. Så var helgen klar. Dammsög, torkade, tvättade och körde all disk.
    Var så skönt att ha helgen klar. 
    Man städar nog oftare med små barn skulle jag tro. och vi är alla olika....
    Tror att många unga har en lite "snedvriden" uppfattning om hygien och städning. Det var inte så länge sedan vi födde barn i lador och grottor och de ungarna överlevde också. Annars hade vi inte suttit här och skrivit. 
    Får tvätta mina händer för att träffa mitt barnbarn .... trams, men deras barn ....
  • Anonym (hej å hå!)

Olika saker och utrymmen städas olika mycket i olika perioder.

Vi är 2 vuxna, 3 barn mellan 4 och 10, och två hundar, boende i en villa på ca 160 kvm,

"Ytterhallen"/entréhallen sopas varje dag på höst, vinter och vår. Det är då det dras in grus och lera och så, och att få bort det dagligen gör att det inte sprids till resten av huset. Var tredje dag dammsugs den, och en gång i veckan skuras/moppas, om det inte är akut behov innan dess. Det är också här väldigt mycket plock görs varje dag. Det är ibland lite si och så med att hänga upp jackor och ställa upp skor i skokorgar, och väskor hamnar också gärna på golvet eller i trappan till övervåningen. Byrån, spegeln och tavlorna dras av ungefär en gång i veckan med en trasa. På sommaren sopar vi golvet kanske 2 gånger i veckan, dammsuger en gång i veckan och moppar en gång varannan vecka.

Resten av rummen står på rullande schema vad gäller våttorkning och annat grovstäd, så att alla rum har fått en släng av sleven varje månad. Varje vecka har vi dagliga sysslor som ska göras i alla rum. Mer i köket och badrummen, mindre i sovrum och vardagsrum.

Snuskigt blir det ju inte. Stökigt kanske, men vi är ok med en del stök. Så länge badrumssysslorna och disken görs varje dag så är det ok. 

• Anonym (Regler.)

Om du uppfostrar dina barn på rätt sätt och lär dem att göra ordning omkring sig ni kommer att städa mindre. 
    Som man säger like father like son. 
    Har en planering, regler hemma det kommer att fungera. 

• Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2026-03-12 22:50:37 följande:
    Nej.
  • Anonym (Dusty!)
    Tow2Mater skrev 2026-03-12 23:58:57 följande:
    Nej.
    Det är olika ... min dotter har en syster med samma mamma men de har heeelt olika uppfattning om vad som är städat eller inte. Sonen har ..... en annan uppfattning (walk - on -closet på golvet) men byter sängkläder när flickvännen år på G, hahaha - som sagt - olika!
  • Fjäril kär

Jag städar vid behov och nör jag har lust...

Har man en bra grundordning med förvaring,  var sak har sin plats och att man faktiskt en gång lärt sig att hålla rätt rutiner i vardagen så blir städning aldrig ett projekt eller ens överväldigande.

Och sen beror det på vad man tycker är smutsigt.... att det är grus på hallmattan innanför dörren betyder inte automatiskt att det är hälsofarligt och hela huset  måste saneras i 3 timmar..  herregud liksom...ta en sop och skaka mattan.. chilla..  

• Tow2Mater
    Fjäril kär skrev 2026-03-13 00:23:39 följande:

Jag städar vid behov och nör jag har lust...

Har man en bra grundordning med förvaring,  var sak har sin plats och att man faktiskt en gång lärt sig att hålla rätt rutiner i vardagen så blir städning aldrig ett projekt eller ens överväldigande.

Och sen beror det på vad man tycker är smutsigt.... att det är grus på hallmattan innanför dörren betyder inte automatiskt att det är hälsofarligt och hela huset  måste saneras i 3 timmar..  herregud liksom...ta en sop och skaka mattan.. chilla..  

Ja, och först kan man titta på den i en vecka innan man kommer sig för att göra det.... :)
Svar på tråden Hur ofta städar ni?