• Anonym (Bullen)

Jobbig människa

Personen A himlar med ögonen då jag säger till A att sluta truga mat när man är mätt. 

A sa att hen inte skulle köpa såntdär bröd då jag köpte brödet som barnet ville ha med till simskolan. (Inte så nyttigt bröd!) Men barnet tycker om det.
    A tycker om att trycka ner och ge respektlösa antaganden i olika sammanhang. Hen pikar också.
    A kränkte mej och sa att oj vad jag ska bli uppsvälld och sjuk då vi pratat om en eventuell graviditet via hjälp.
    Hen tycker dessutom att barnet blivit smal (9 år gammal!!) 
    Sen trycker A ur sej till en tonåring att "du klappar snart ihop" !!! 
    Såna här kommentaren till barn kan ju skada barnens självbild!! ...på samma sätt som att få en kommentar att man är tjock!
    A är alltså jätte fräck i munnen! Sådär beter man sej inte! 
    Har någon här något bra förslag jag skulle kunna säga tillbaka? Jag vill inte bråka med A heller men A tar såå mycket energi från mej och det tar så på när A nästan varje gång vi ses kommenterar såna här saker! Blir så less! 
    A hade dessutom lånat mej ett shampo som A använde. Jag prova shampot men det passa inte till mina tunna hårstrån. Så när jag skulle ge det tillbaka sa A "behåll det bara" 
    Varför skulle jag behålla ett "dyrt" shampo som inte passar mitt hår.... !!! 
    Help. Please!! Tack! 
  • Svar på tråden Jobbig människa
  • Anonym (Kattis)

Är det dina barn som det handlar om? I så fall kan du prata med dem, när A inte är närvarande, och förklara att du tycker att det hen säger är fel. 

I övrigt brukar det mest effektiva vara att ge minimal respons och att dra ner på umgänget med den sortens människor. Och att ventilera sin frustration på annat håll (t.ex. så som du gör med oss i din trådstart) för att hitta styrkan att stå på sig. 

Vill du inte slänga schampot så ge det till någon annan.

• Anonym (N)

Är A din chef?
    Bytt jobb om du kan.

Är A inte din chef får du stå på dig och säg A vad du tycker och sluta umgås med A.
    Är det en kollega gå till HR eller chefen.

Och nej , man är inte tvungen att umgås med släktingar , så du kan strunta i att träffa A även om A är din släkting.

• Anonym (P)

Är det en släkting? Kan du backa så att du bara träffar A tillsammans med andra, din man, dina syskon, dina föräldrar? På din beskrivning tänker jag mig en äldre släkting (men det kan ju vara helt fel). Kanske med begynnande demens?

Generellt så försök minimera dialogen och håll den så neutral som möjligt. Till exempel säg inte sluta truga utan säg bara vänligt nej tack och byt samtalsämne. Försök styra samtalet till neutrala, ytliga saker. Graviditet låter alldeles för känsligt att berätta om. 

Försök minimera anledningar till att eskalera dialogen på ett negativt sätt. Till exempel schampoflaskan. Tacka bara, le och åk hem och släng eller ge bort det. 

Prata med barnen. Om de är dina så kan du kanske se till så de inte träffar A så ofta.

Svar på tråden Jobbig människa