• Malte12345

Lämnad efter 10år

Jag blev alldeles nyss lämnad av min sambo sedan 10år tillbaka. Vi har två barn tillsammans i åldern 4 och 6år. Vi har flera gemensamma intressen och reser tillsammans och hittar ofta på roliga saker med barnen. Hennes anledning till att hon lämnade mig var att hon nästan inte kände någon attraktion till mig längre men hon säger att hon älskar mig. Hon kommer flytta snart och det smärtar nåt enormt. Jag trodde verkligen att vi skulle vara tillsammans för "evigt" eftersom vi passar så bra. Hon säger själv att de är synd att hon känner så här då vi i allt förutom attraktionen är nästan perfekta. Vad gör jag nu?

• Svar på tråden Lämnad efter 10år
  • Dexter dot com

Fokusera på att skapa ett bra samarbete runt barnen och ett liv med barnen som ensamstående. Fråga henne ärligt vad som gjorde att hennes attraktion till dig dog så du kan jobba med dom bitarna om det berodde på dig så du inte gör samma misstag igen om du träffar nån ny senare. 

• Anonym (T)

Beklagar din situation. Bra samarbete kring barnen är ju viktigast så försök agera så neutralt och professionellt som möjlig. Ett tips är att fokusera på praktiska frågor nu för att inte fastna i grubblerier eller hamna i känsloutbrott.

Boende. Kan du bo kvar och vad behöver du göra för att formalisera detta?

Schema. Tänk igenom detta redan nu. Är det varannan vecka som gäller? Kommer det fungera med ditt jobb och vad behöver du eventuellt ta tag i eller ändra för att det ska fungera? 

Högtider och liov. När ni väl landat i hur det växelvisa boendet ska se ut så glöm inte lov och högtider/långhelger. Skriv ner så ni har allt skriftligt.

Om ni får svårt att kommunicera eller blir osams så kan ni ta hjälp av en familjeterapeut för att få hjälp att komma framåt.

• Anonym (di)

Låt henne gå.
    Men förstår att du är i fullständig chock nu. 
    Så illa som det kan bli när det gäller relationer.

Hon har ju förmodligen funderat på detta ett tag nu, så hon är samlad. Medan det för dig är helt nytt.

Så ha medkänsla med dig själv när du åker ner i djupa dalar i känslorna. Kanske att du ska ta en eller ett par semesterdagar för att slippa leva upp till jobbkraven, om det känns som en lättnad? Medan andra tycker att jobbet gör att de måste koncentrera sig på arbetsuppgifterna ett tag, så att det blir som en paus från grubblandet. 

"All things must pass". Och det kommer detta att göra också så att det inte känns så dåligt hela tiden, även om det tar några månader av elände. 

Ta hand om dig själv så bra det går! Börja inte slarva med dig själv när det gäller mat och sovtider eller motion. I början är stora sömnsvårigheter vanliga. Hyggliga vanor hjälper kroppen att hantera känslorna bättre.

Som tur är har du barn. Det är relationer som följer dig hela livet, du kommer alltid att vara pappa. Oavsett allt annat.

• Malte12345

Jo vi provar att ha så gott samarbete de går men de är ändå svårt när man fortfarande älskar henne och inte vill att hon ska flytta. Jag fick ingen annan anledning till attraktions bristen förutom att hon sa att hon trodde det var nåt fel på henne själv. Hon gick till en kurator tidigare i veckan för att prata om hennes mående för hon mår skit men fick inte ut så mycket av de enligt henne och nu blev hon uppskriven på en väntelista för att bli uppringd för att boka in ett nytt möte men den var 1,5månad lång. Hon har många symtom för utmattning så jag tror de är därför hon mår dåligt men jag kan ju inte vara säker. Jag har väldigt bra kollegor att prata med så jobbet känns faktiskt ganska skönt att fara till. Jo de är tur jag har barnen men tanken att inte få vara med dom varje dag är tung att bära. Svårt är de också att försöka tänka på annat än allt roligt vi haft och skulle ha. I april hade vi bokat hotellboende och en föreställning som vi skulle fara till med barnen. 

• Tecum
    Dexter dot com skrev 2026-03-14 06:20:34 följande:

Fokusera på att skapa ett bra samarbete runt barnen och ett liv med barnen som ensamstående. Fråga henne ärligt vad som gjorde att hennes attraktion till dig dog så du kan jobba med dom bitarna om det berodde på dig så du inte gör samma misstag igen om du träffar nån ny senare. 

Regel 1A på FL: Om en man lämnar är det alltid hans fel. Om en kvinna lämnar är det också hans fel.
  • Anonym (S)

Ja för alla kvinnor tycker lika om vad som är attraktivt. Eller inte.
  • Anonym (S)
    Tecum skrev 2026-03-14 13:14:39 följande:
    Regel 1A på FL: Om en man lämnar är det alltid hans fel. Om en kvinna lämnar är det också hans fel.
    Så är det verkligen inte. Men den som skrev inlägget du citerade talar verkligen inte för alla kvinnor. Vi tycker inte lika om vad som är attraktivt så det är omöjligt att säga vad HAN ska rätta till. Och jag håller med om att män får sina fiskar varma om de tappar attraktionen för sin kvinna t. ex efter att hon fött barn.
  • Anonym (Wtf)

Så det är han som gjort fel menar du? Inte hon som inte ens klarade av att i tid förklara vad som fick henne att tappa känslorna? Och varför skulle nästa kvinna tänka lika?
  • Tecum
    Anonym (S) skrev 2026-03-14 18:16:42 följande:
    Så är det verkligen inte. Men den som skrev inlägget du citerade talar verkligen inte för alla kvinnor. Vi tycker inte lika om vad som är attraktivt så det är omöjligt att säga vad HAN ska rätta till. Och jag håller med om att män får sina fiskar varma om de tappar attraktionen för sin kvinna t. ex efter att hon fött barn.
    Tack för klokt inlägg!
  • Malte12345

Kan tillägga att hon gjorde då inte heller så att självförtroendet ligger på topp så det måste jobbas upp. Hon sa rätt till mig att 8 gånger av 10 vi hade sex så ställde hon bara upp för min skull och då hade vi sex cirka 12-13 gånger per år. Hon har också börjat vara väldigt irriterad på mig för att hon tycker att jag pratar med henne som att hon vore en främling. Förklarade att det är svårt att prata glatt när jag inte vill att hon ska flytta. Hon ville också lämna hunden här tills sommaren då hon inte har nån hundgård dit hon flyttar men där sa jag faktiskt nej. Värst av allt är att hon kommer flytta cirka 500m bort så vi blir grannar. 

• Anonym (Wtf)
    Malte12345 skrev 2026-03-14 21:13:58 följande:

Kan tillägga att hon gjorde då inte heller så att självförtroendet ligger på topp så det måste jobbas upp. Hon sa rätt till mig att 8 gånger av 10 vi hade sex så ställde hon bara upp för min skull och då hade vi sex cirka 12-13 gånger per år. Hon har också börjat vara väldigt irriterad på mig för att hon tycker att jag pratar med henne som att hon vore en främling. Förklarade att det är svårt att prata glatt när jag inte vill att hon ska flytta. Hon ville också lämna hunden här tills sommaren då hon inte har nån hundgård dit hon flyttar men där sa jag faktiskt nej. Värst av allt är att hon kommer flytta cirka 500m bort så vi blir grannar. 

Du var gift med ett svin. Var glad att du kom loss från henne även om det kommer att vara j-igt tungt ett tag.
  • Anonym (Samtala)

Ja tycker hon har skött det hela väldigt dåligt. Hon kunde gett dig en ärlig chans.... istället har hon gått och tänkt på saken länge och sen själv bestämt sig för att lämna... och ni har två små barn...
    Väldigt själviskt gjort i mina öron. Jag tycker man kämpar för att hålla ihop. 
    Det tycker jag att du kan säga till henne. Att så gör man inte....så fult gjort att låta den andra tro att allt är bra......sen berättar hon för dig att hon minnas bara ställde upp 8 av tio gånger och inte kände för det... låt inte din självkänsla bli sänkt för det....
    Och som sagt hon verkade ju ha uttmattningsproblem och sånt påverkar ju definitivt sexlusten... 
    Kan ju fundera över vad man kan göra för att få en mindre stressig vardag.
    Säg att du är villig att försöka gå i terapi och rädda förhållandet, men att det krävs ju att hon gör sin del. 
    Några frågor jag tycker att du kan be henne svara på: Vad tycker du är viktigast i ett förhållande, vad var det som du föll för hos hos mig , och vad kan ni vinna/förlora om ni separerar eller fortsätter vara tillsammans? Och så svarar du också på frågorna, och ge henne någon dag eller två som deadline och sen att du vill ha svar......att ni kan prata med varandra i lugn och ro när barnen sover.  och gå igenom frågorna etc.... analysera lite hur livet har varit på sistone. det kanske har snurrat på lite väl fort....

Lycka till!! 

• Anonym (Samtala)

Jag menar att jag tänker att hon kanske ska ta sitt förnuft till fånga, och inte lämna..utan faktiskt våga stanna kvar...och ge förhållandet en riktig chans. Inte någon kvick fix men att ni tillsammans försöker lösa problemen som uppstått. Jag tror att man kan få attraktionen att väckas på nytt och att man kan komma närmare varandra. Eller så rullar allt på och man blir som främlingar och gör bara allt som plikten kräver var en på sitt håll, istället för att tillsammans bygga ett team där man stöttar och hjälper varandra i små och stora saker. Och visar uppskattning i det lilla.... man ska vara glad att ha tak över huvudet, mat i magen och om man är frisk och har friska barn som växer o mår bra...

• Malte12345

Börjar mer och mer att inse att det här är nog för det bästa. Ibland vill man inte riktigt se verkligheten men ju mer jag tänker på det så är det nog en annan med i bilden. Hon erkände att hon börjat få lite känslor för en kollega för några månader sedan och jag vet att han hade de för henne också. Han har precis skiljt sig från sin fru så egentligen ligger ju alla bevisen framme men jag ville blunda för dom. Man vill ju tro de bästa om en person man levt med i tio år och att dom bryr sig om en. 

Svar på tråden Lämnad efter 10år