Anonym (O) skrev 2026-03-15 00:37:02 följande:
Är det bara idag? Ammar du? Då kan det vara nåt du ätit. Lök? Mjölk osv.
Ersättning? Byt märke om det fortsätter.
Ont i magen? Googla magmassage bebisar och cykla lite försiktigt med hennes ben.
Eller så är det det första utvecklingssprånget...
Det första utvecklingssprånget sker runt 5 veckors ålder (ofta mellan vecka 4?6) och innebär att bebisen börjar uppfatta världen annorlunda. Sinnena utvecklas, de ser bättre i färg och detalj, hör bättre och blir mer vakna. Detta kan göra bebisen extra klängig, orolig och gnällig, men det är en normal fas av utveckling som ofta varar i cirka en till två veckor.
Här är vad som händer under det första språnget:
Ökad medvetenhet: Bebisen blir mer medveten om sin omgivning och tar in intryck som kan vara överväldigande.
Förändrade sinnen: Synen blir skarpare, de börjar se färger och reagerar mer på ljud.
Mer social: Det första medvetna leendet brukar komma runt denna period.
Behov av närhet: Den lilla hjärnan arbetar hårt, vilket ofta leder till mer skrik, sömnproblem och ett ökat behov av att vara i famnen.
Tips för att hantera språnget:
Ge närhet: Svara på bebisens signaler och ge mycket trygghet.
Vagga och bär: Lugnande rörelser hjälper den lilla som upplever världen som ny och överväldigande.
Ha tålamod: Det är en tillfällig fas, och snart har bebisen en ny förmåga att utforska.
Ska se om jag kan svara med en bebis på armeb, Ursäkra alla skrivfel.
Nja, det började väl i torsdags lite grann men har blivit värre ocg vörre. Jag ammar unte utan hon får babysemp. Jag har tänkt att det kanske är ersättninge eller magen annars, ibkand håller hon på och leker ostbåge efter hon ätit men inte alltid. Ivland blir hon väldigt pruttig.
Jag märker ju att hon är mer vaken och ser sig om mer. Hon reagerar om vi går från ett rum till ett annat. Igår kväll var hon väldigt intresserad när jag försökte skriva lite på datirn.
Tack för ditt inlägg och dina tips! Jag har inte direkt någon att fråga,