• Acilia

Slängt alla barnkläder

Jag har SÅ dåligt samvete! Jag har sålt och skänkt ALLA barnkläder för några år sedan. Nu är min dotter 25 år och kom en dag och ville titta på hennes barnkläder.

?Allt är skänkt och sålt? sa jag till henne,,
    ?det är så olikt dig, mamma? sa hon. Och ja det är det, jag är en hamster och har alltid sparat på allt. Fick bara för mig för några år sedan att jag skulle rensa rejält i hela huset.
    Nu har jag så fruktansvärt dåligt samvete och tänker på detta varje dag och mår SÅ dåligt!! Min man är så trött på ältandet och jag vet inte vad jag ska göra?? Jag känner mig som så dålig människa ,,, är jag den enda som inte har kvar några barnkläder alls?? 

• Svar på tråden Slängt alla barnkläder
  • Anonym (Mmm)
    Acilia skrev 2026-03-16 16:34:26 följande:
    Slängt alla barnkläder

Jag har SÅ dåligt samvete! Jag har sålt och skänkt ALLA barnkläder för några år sedan. Nu är min dotter 25 år och kom en dag och ville titta på hennes barnkläder.

?Allt är skänkt och sålt? sa jag till henne,,
    ?det är så olikt dig, mamma? sa hon. Och ja det är det, jag är en hamster och har alltid sparat på allt. Fick bara för mig för några år sedan att jag skulle rensa rejält i hela huset.
    Nu har jag så fruktansvärt dåligt samvete och tänker på detta varje dag och mår SÅ dåligt!! Min man är så trött på ältandet och jag vet inte vad jag ska göra?? Jag känner mig som så dålig människa ,,, är jag den enda som inte har kvar några barnkläder alls?? 

Sluta, det är väl bra att kläderna kom till nytta. 
  • Anonym (v)

Du har inget att ha dåligt samvete över. Släpp det, du överreagerar enormt. Jag har ett plagg från barndomen och det räcker gott&väl. Leksaker kan jag se meningen med att spara några då det kan finnas minnen men min mamma gav bort mina+syskons kläder allt eftersom vi växte.

• Anonym (Emma)

Ser dagligen folk som säljer eller skänker barnkläder i vår kommun. Ingen av mina barn har efterfrågat något 30+ gammalt plagg. Har bara sparat en egengjord filt som minne som jag virkade när jag blev gravid.

• Anonym (Juni)

Min mamma sparade resväskor fulla av kläder som jag och mina syskon haft. När min syster fick barn ville hon ha kanske 10 plagg, resten åkte till second hand. Jag och brosan tyckte det var kul att titta en gång och välja ut något plagg som vi haft, efter det har vi inte tänkt mer på det. Detta var tio år sedan. Vissa plagg hade gamla fläckar och var håliga så de fick bli trasor.

Mamma tyckte just då som ung mamma att det var extremt viktigt att spara allting för annars skulle hon ha känt det som om hon kastade bort sina barns småbarnsår. Sen vågade hon inte hämta väskorna för hon var rädd att allt möglat och hon skulle aldrig förlåta sig själv för det. Men kläderna klarade sig och de gjorde nog större nytta för någon nybliven förälder som gillade sena åttiotalets/tidiga nittiotalets barnmode, än nertryckta i någon resväska på en vind under tjugo års tid 😆

• Acilia

TACK för alla svar! Det hjälpte mig 🙏 jag behöver få en liten uppläxning för jag har SÅ svårt att släppa det,, men känns lite bättre nu ,, tack ! 🙏

• Zoegazz

Har heller inget kvar. Fick lite ångest av din text. Det mesta har ju varit av lägre slit och släng kvalité, men vi hade också en del fina klänningar osv. Nån kofta äldre släkting sytt. Hade ju varit kul om barnbarnen kunde ärvt.

• BeautifulLiz

Tror inte att något finns kvar. Dock har jag sparat deras första skor, precis om min mamma sparade mina.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
Svar på tråden Slängt alla barnkläder