• Anonym (Restskatt)

Restskatt trots huslån?

Jag har alltid fått höra att det är bra med huslån och betala ränta, för det får man tillbaka på skatten.

Hur får man det? Jag har haft restskatt de senaste tre åren.

Jag är inte duktig alls på det här 😅 och skulle önska en lätt förklaring.

• Svar på tråden Restskatt trots huslån?
  • Anonym (L)

Utan att ha sett din deklaration kan jag säga att din restskatt varit högre om du inte haft ränteavdraget. Det finns många anledningar till restskatt. Tex schablonvinst på ISK, jobbet har dragit för lite, mm

• Anonym (Restskatt)
    Anonym (L) skrev 2026-03-17 08:47:23 följande:

Utan att ha sett din deklaration kan jag säga att din restskatt varit högre om du inte haft ränteavdraget. Det finns många anledningar till restskatt. Tex schablonvinst på ISK, jobbet har dragit för lite, mm

Jag tror att mina senaste års restskatt beror på att jag vart och är sjukskriven och får endast inkomst från FK.
  • Anonym (Hus)

Jag får alltid restskatt som beror på fastighetsavgift på ca 10000 kr varje år. Man kan be att det dras extra Skatt under året. Jag drar 500 kr extra varje månad och får då ca 4000 kr att betala i restskatt.

• Anonym (123)
    Anonym (Restskatt) skrev 2026-03-17 08:57:25 följande:
    Jag tror att mina senaste års restskatt beror på att jag vart och är sjukskriven och får endast inkomst från FK.
    Förr kunde man ställa in hur mycket man vill skatta på försäkringskassan. Om det fortfarande är möjligt så bör du nog höja procentsatsen lite så du slipper betala vid deklarationen.
  • Anonym (Mmm)

Om du vet att du alltid får betala så kan du själv betala in till ditt skattekonto varje månad, eller lägga undan pengar på ett sparkonto tills restskatten ska betalas.

Sedan får du titta över din deklaration och se varför det blir som det blir. Brukar försäkringskassan dra för lite skatt? 

• Anonym (Restskatt)
    Anonym (Hus) skrev 2026-03-17 09:02:06 följande:

Jag får alltid restskatt som beror på fastighetsavgift på ca 10000 kr varje år. Man kan be att det dras extra Skatt under året. Jag drar 500 kr extra varje månad och får då ca 4000 kr att betala i restskatt.

Anonym (123) skrev 2026-03-17 10:30:51 följande:
    Förr kunde man ställa in hur mycket man vill skatta på försäkringskassan. Om det fortfarande är möjligt så bör du nog höja procentsatsen lite så du slipper betala vid deklarationen.
    Anonym (Mmm) skrev 2026-03-17 10:37:31 följande:

Om du vet att du alltid får betala så kan du själv betala in till ditt skattekonto varje månad, eller lägga undan pengar på ett sparkonto tills restskatten ska betalas.

Sedan får du titta över din deklaration och se varför det blir som det blir. Brukar försäkringskassan dra för lite skatt? 

Tack för era svar! 🌸

Tidigare har jag betalat extra för att slippa restskatt.
    Sen började jag tänka på att när jag gör det så lånar jag ut pengar räntefritt till staten, och det vill jag ju inte... 😁

Sen började jag tänka på det kollegorna sagt: att man kan dra av något belopp man betalar i sitt huslån och få tillbaka det på deklarationen.

• Mandel

För mig så är själva fastighetsskatten högre än den avdragsgilla delen på räntan för mitt lilla huslån så jag får restskatt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Restskatt) skrev 2026-03-17 15:40:22 följande:
    Anonym (123) skrev 2026-03-17 10:30:51 följande:
    Tack för era svar! 🌸

Tidigare har jag betalat extra för att slippa restskatt.
    Sen började jag tänka på att när jag gör det så lånar jag ut pengar räntefritt till staten, och det vill jag ju inte... 😁

Sen började jag tänka på det kollegorna sagt: att man kan dra av något belopp man betalar i sitt huslån och få tillbaka det på deklarationen.

Räntan på ditt huslån är redan med i deklarationen, så din skattelättnad på 30% ingår i din restskatt.

Om du inte betalar in extra så får du antingen spara undan varje månad eller ta smällen när restskatten ska betalas in. Det beror ju på hur din ekonomi ser ut. 
  • Desperado

Vad har Du för kommunalskatt? 

Vad drar Försäkringskassan för skatt? Hur stor är restskatten och hur stor är fastigetsskatten? 

Anonym (Restskatt) skrev 2026-03-17 08:57:25 följande:
Svar på tråden Restskatt trots huslån?