• xxmeyaxx

Något äckel vid ögonlocket?

Jag vet inte riktigt vad jag har lyckats med.

Jag har fått någon slags blåsa/plita eller något vid ögonfransarna. Den är gul och ser ut som den ska kunna klämmas eller spricka med en nål. Sitter precis vid ögonfransarna.

I förrgår var jag tvungen att klippa lite i ögonfransarna (FRÅGA MIG INTE VARFÖR, LÅNG HISTORIA) Just den delen av ögonfransarna är lite kortare än resten och igår kom den där lilla gula saken fram?

Vad kan det vara? Någon som vet?
    Kan jag ta bort den.. eller ska jag låta den vara?

Gahh. Blir tokig!

• Svar på tråden Något äckel vid ögonlocket?
  • nossral

kanske kan vara en vagel?

• eeroo

Hej

Kan vara en lite inflammation om sen du klippte dom
    eller så kan de vara en vagel.

Låt de vara blir de inte bättre eller om du blir sämre kontakta läkare.

Mvh Emma

• JennyCB

Antagligen en vagel som kommit på utsidan. Du kan ju klämma den men se till stt tvätta ordentligt före och efter. Kan du låta den vara så gör det.

• xxmeyaxx

Kan det vara det? Jag har aldrig haft en vagel, så jag vet inte hur sådana ser ut

Den gör ont lite då och då när jag blinkar osv.

Gul, liiteen blåsa/plita-liknande grej. Syns extra tydligt om jag lyfter lite på ögonlocket?

• RiaRa

Med all säkerhet en vagel eller talgkörtel. Låt den vara så försvinner den på en vecka.

• xxmeyaxx

Symptom vid vagel

Det börjar med en begränsad smärtsam svullnad och rodnad av ögonlocket. Efter 1-2 dager ser man en liten gul varprick. Ibland kan hela ögonlocket vara svullet. Vanligen spricker vageln spontant och varet tömmer sig. Därefter skrumpnar vageln ihop.

netdoktor.se

• xxmeyaxx

en till fråga - bör man skippa lösögonfransar då?

Svar på tråden Något äckel vid ögonlocket?