• Anonym (.)

Eftergivna föräldrar

I skolan är det vanligt med elever som av olika anledningar underpresterar i skolan. Inte sällan är skälen utom skolans kontroll men inom föräldrarnas; att barnet sovit för lite, inte ätit, inte lämnar ifrån sig telefon etc. Eftersom det är så vanligt undrar jag hur deras föräldrar resonerar.

Om en tonåring scrollar istället för sover på nätterna, varför får denne behålla telefon/abonnemang/wifi?

Om det spelas istället för görs läxor, varför finns spelet kvar?

Om lunchen består av godis och energidryck, varför finns pengar och Swish?

Om skolan upplyser om problem med skärm i skolan, varför får barnet behålla sin telefon?

• Svar på tråden Eftergivna föräldrar
  • Tow2Mater

Annars skaffar tonåringarna sig pengar, telefoner, wifi/abonemang, spel, godis och energidryck från de kriminella gängen?

• Anonym (Lovisa)

För att vore det så enkelt skulle det inte finnas ett problem överhuvudtaget och alla elever skulle vara mönsterelever A la Nordkorea...

Detta var ett problem redan innan internet..  Mina klasskamrater hade stora bekymmer med dålig sömn.. fanns ångest och oro i kroppen låg man och läste eller hade radion på eller bara låg och sparkade i mörkret... 

Det fanns läsk och godis även förr i tiden och med dålig matlust kunde man leva på knäckebröd med sirap även om det gav huvudvärk..  ätstörningar fanns även då , kanske I mer utsträckning på vissa sätt eftersom vissa diagnoser inte fanns då ..

Hade man dyslexi fanns inte mycket hjälp, i skolan kallades man dum i huvudet och fick kämpa själv och många gav upp och blev problembarn istället...

Och nu pratar vi 80-talet....  ganska nära i tid ändå..

Tyvärr har folk fortfarande inte fattat hur det fungerar...eller inte fungerar.   Fortfarande samma tjat idag som då om att det måste vara fel på föräldrar... ja kanske i ett fåtal fall.. men det är bekväm ursäkt att skylla på alla föräldrar när skolan bristerna 

• Anonym (123)

Det är lätt tycka ditten och datten om andra föräldrars uppfostran men grundproblemet är egentligen att skolan är en onaturlig miljö. Det sociala trycket är högt i en tid när man är helt vilsen som individ.

Man har flera hundra andra människor i sin närhet och man måste tänka på hur man ser ut, hur man klär sig, hur man pratar och osäkerheten är stor. 

Det är helt Fel plats för att skapa en lärande miljö.

Att börja straffa dem genom att ta bort saker de uppskattar är inte lätt.

Jag vet själv att jag misskötte skolan trots ett bra läshuvud. 

Sen klarar vissa barn den miljön galant, men alla gör inte det. Lägg då till Att man kan ha jobbigt hemma också så kanske det aldrig blir någon vila.

Svar på tråden Eftergivna föräldrar