• Matilda33

Presentkort = bortkastade pengar?

Alltså jag fick en sån sjuk grej idag 

Började städa hemma och hittade typ 3 gamla presentkort jag helt glömt bort

Ett från IKEA, ett från Åhlens och ett gammalt mediamark kort 😭

Snacka om slöseri på pengar. Är det vanligt för någon annan att glömma sina kort? Eller är det jag som är glömsk?

• Svar på tråden Presentkort = bortkastade pengar?
  • Anonym (v)

Jag brukar inte, kontanter i kuvert som jag fick som ungdom tappades ibland bort ett tag men presentkort brukar jag ha ordning på. Just nu har jag ett men har inte passerat affären på länge.

• Börjesprängsten

Presentkort är som kontanter fast bundna till en butik och giltlighetsdatum. Halva idén med presentkort är väl att de inte ska nyttjas. 

• Anonym (M.)

Man måste veta VEM man ger presentkort till, så att det inte blir så där. Bara affärerna tjänar ju på det. 

Presentkort funkar om det är på en affär som har bara en viss typ av (lyx-) varor, för då kan mottagaren handla där utan att få dåligt samvete för att h*n inte sparade pengarna eller köpte typ ekologisk mat för dem i stället. För det GICK ju inte, han eller hon kunde bara handla på parfym- eller mode- eller te- eller lampbutiken för dem!

En annan sak: man måste beakta butikens prisnivå när man väljer beloppet på presentkortet. För det är väldigt tråkigt att få ett presentkort som egentligen inte räcker till på den butiken, och för att inte förlora värdet på presentkortet så måste man lägga till själv, och då blir det dyrare än om man inte hade fått något alls - och en pryl som man egentligen inte behövde, i värsta fall. Så man måste vara rejält generös i så fall. 

Min man och jag fick presentkort på Ving för 7 000 av ett par vänner i bröllopsgåva, och de tyckte säkert att de var jättegenerösa. De kan i och för sig ha fått dessa i sin tur men inte kunnat utnyttja dem, vi misstänkte det. Men då fick VI ta över stressen! 7 000 är ju mycket pengar, men samtidigt räcker det inte långt om man ska åka två stycken och bo hyfsat bra, och det vill man ju när man en gång ska åka utomlands. Så vi kände oss tvungna att lägga till pengar som vi egentligen borde ha sparat till annat, för att inte "förlora" 7 000 kr, och det blev egentligen bara tråkigheter av det. 

• Anonym (Jo)

Det har hänt samma med mig, mest att jag dröjde och tänkte använda presentkortet sen gick tiden och missade. Fler gånger faktiskt men nu har jag blivit bättre på det. När jag fick kollar jag datum o ha det påminnelse på mobil att nyttja det! Ibland hittar man inget vad man vill ha på en butik tyvärr. 

• Anonym (Nope)

Presentkort gav man väl på 70- talet?

• Anonym (G)

Jag har både fått och gett presentkort de senaste åren. B la från AG och då är det elektroniska presentkort där där värdet kan växlas in i mängder av butiker/nätshoppar. Allt beroende på intresse. Tonåringar i släkten önskar sig presentkort på HM och Åhléns. 

Presentkort på Ving är något av det mest lättsålda på Blocket. Sen kanske det inte känns ok att sälja en bröllopspresent.

När jag får presentkort försöker jag använda det så fort som möjligt. Annars blir det lätt att man glömmer.

• Anonym (virrepärans fru)

Kan bara hålla med.

Eftersom det bara var jag som ens försökte hålla reda på familjens många presentkort tröttnade jag en dag. Min man fyllde 50 och fick flera olika upplevelsepresentkort och provningar, det skulle bokas och resas och tas ledigt. Alltihop blev värdelöst för han tog aldrig tag i nåt av det och jag hade bestämt att nu gör inte jag detta längre efter alla år med att hålla reda på barnens presentkort på Steam och Lekia och Lekland bla bla. 

Noll värde. Man får se det som donationer till de företagen.

Så ta reda på mottagarens inställning till presentkort innan ni ger såna.

• Anonym
    Anonym (Nope) skrev 2026-03-22 23:32:22 följande:

Presentkort gav man väl på 70- talet?

Det är säkert bara du som varken gett eller fått något presentkort sen 70-talet.

Om inte annat brukar arbetsgivare ge det vid jämna födelsedagar och ibland som julklapp.

Presentkort är jättebra! Så får mottagaren något som gör denne nöjd och givaren slipper springa i affärer och leta efter något som ändå blir oönskat.
  • Anonym (bort)
    Matilda33 skrev 2026-03-21 21:24:15 följande:
    Presentkort = bortkastade pengar?

Alltså jag fick en sån sjuk grej idag 

Började städa hemma och hittade typ 3 gamla presentkort jag helt glömt bort

Ett från IKEA, ett från Åhlens och ett gammalt mediamark kort 😭

Snacka om slöseri på pengar. Är det vanligt för någon annan att glömma sina kort? Eller är det jag som är glömsk?

Jag brukar hålla reda på mina presentkort, men det har hänt att jag fått bio-checkar som gått ut innan jag hunnit använda dem. Men ja, det är vanligt att glömma saker, och ja, du är glömsk. 
  • Anonym (.)

De gånger jag har fått presentkort har jag haft dem på ett ställe där jag kan se dem hemma, för att komma ihåg dem, eller lagt dem i plånboken. Tror aldrig jag missat att använda ett presentkort faktiskt.

• Anonym

Jag är drömkunden när det gäller presentkort. 
    Värst var när jag fyllde 40 och fick ett elektroniskt presentkort där ena sidan släkten hade skramlat,  så blev ett antal tusen.
    Har heller ingen superekonomi så hade varit ett bra tillskott i garderoben. Sidan där man skulle lösa ut presentkortet krånglade. Något danskt företag med onödigt krångligt utförande och kundtjänst som var omöjlig att få tag i.
    Som gjort för att man inte ska orka och skjuta upp skiten. (Adhd, yes..:/)

Svar på tråden Presentkort = bortkastade pengar?