• Anonym (TS)

Hur gör ni andra som har barn med sociala koder?

Mitt barn är tre år och har enormt mycket energi, barnet kräver att man ständigt erbjuder olika platser och aktiviteter med mycket variation. 

Om detta inte görs så ägnar sig barnet åt att skada andra eller ta sönder saker.

Mitt barn är väldigt utvecklat inom språk och motorik och pratar otroligt mycket. Men vill mest berätta saker själv, men lyssnar inte på andra jämt.

Jag är orolig för framtiden om hen ska fortsätta puttas och slita av folk mössor och liknande. Att bestämt bara säga nej triggar bara beteendet och hen blir ännu värre. Det enda som funkar är att göra en aktivitet. En plats kan man inte vara längre på än 45 minuter upp till 120 minuter. Om man stannar längre än detta så blir resultatet att hen hoppar på andra barn. Byter man däremot plats efter 45 minuter eller 120 minuter  (beroende på hur stor platsen är) så funkar allt jättebra och barnet börjar inte hoppa på andra. Kartläggningen från specialpedagoger och liknande visar på samma, hen agerar inte i affekt av att vara arg utan av ren tristess, utan att själv uttrycka detta. 

Någon som känner igen sig och hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Hur gör ni andra som har barn med sociala koder?
  • Anonym (ADHD?)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-22 16:47:57 följande:
    Hur gör ni andra som har barn med sociala koder?

Mitt barn är tre år och har enormt mycket energi, barnet kräver att man ständigt erbjuder olika platser och aktiviteter med mycket variation. 

Om detta inte görs så ägnar sig barnet åt att skada andra eller ta sönder saker.

Mitt barn är väldigt utvecklat inom språk och motorik och pratar otroligt mycket. Men vill mest berätta saker själv, men lyssnar inte på andra jämt.

Jag är orolig för framtiden om hen ska fortsätta puttas och slita av folk mössor och liknande. Att bestämt bara säga nej triggar bara beteendet och hen blir ännu värre. Det enda som funkar är att göra en aktivitet. En plats kan man inte vara längre på än 45 minuter upp till 120 minuter. Om man stannar längre än detta så blir resultatet att hen hoppar på andra barn. Byter man däremot plats efter 45 minuter eller 120 minuter  (beroende på hur stor platsen är) så funkar allt jättebra och barnet börjar inte hoppa på andra. Kartläggningen från specialpedagoger och liknande visar på samma, hen agerar inte i affekt av att vara arg utan av ren tristess, utan att själv uttrycka detta. 

Någon som känner igen sig och hur har ni gjort? 

Jag tänker direkt på ADHD. Men det behöver inte vara det utan kan vara en extra intensiv och temperamentsfull personlighet som kanske växer bort till viss del. Det är för tidigt för att ställa en sådan diagnos nu.

Det låter som att du redan har bra sätt att hantera detta, men jag vill ändå ge lite tips:

-Struktur och planering. Barnet vet vad som ska hända och vad nästa aktivitet är redan innan den pågående är slut. Ni kan t.o.m. göra scheman.

-Korta pass i allt ni gör.

-Mycket fysisk aktivitet. Idrott när barnet har åldern inne. Liknande lek före dess.

-Träna på det som är svårt, med stegvis ökande utmaning. Exempelvis att läsa en sagobok eller bygga, måla, skapa något tillsammans eller bara en lugn paus. I början bör det vara jättekort, 30 sekunder kanske. Öka längden långsamt.

-Alternativ till "nej" är omdirigering (förändra aktiviteten eller byt aktivitet), ge uppdrag, positiv förstärkning (beröm allt positivt beteende och allt barnet gör bra). 

-Om beteendet håller i sig under de närmsta 1-2 åren, kontakta BUP för utredning.
  • Anonym (n)

Båda 45 och 120 min är lång tid för en treåring. Låter överstimulerad men tja inget konstigt.

• Anonym (TS)
    Anonym (n) skrev 2026-03-22 17:36:02 följande:

Båda 45 och 120 min är lång tid för en treåring. Låter överstimulerad men tja inget konstigt.

Mitt barn är inte överstimulerat. Hen är snarare mätt på just den platsen för hen behöver fortfarande göra andra saker efter detta. Om man varierar platser och aktiviteter ständigt under en dag så är det inga problem. Hen älskar böcker och då kan hen om den har haft mycket variation över dagen sitta i två timmar och lyssna på bok. 

Men det är lite jobbigt att hen 

1. Behöver vara vara ute och göra olika saker. 

2. Behöver byta plats alltså åka till en annan lekplats inom 45 minuter till 120 minuter. 

Det kräver väldigt mycket av oss föräldrar och även förskolan. 

• Anonym (n)

Av de andra barnen som han behöver samsas med på aktiviteten då, för om han var själv vore det inga problem.

Köper att det kan vara problem på förskolan om de inte går ut/in hela tiden eller byter aktivitet men 45-120 min är inte en kort tid. 

• Anonym (TS)
    Anonym (ADHD?) skrev 2026-03-22 17:23:56 följande:
    Jag tänker direkt på ADHD. Men det behöver inte vara det utan kan vara en extra intensiv och temperamentsfull personlighet som kanske växer bort till viss del. Det är för tidigt för att ställa en sådan diagnos nu.

Det låter som att du redan har bra sätt att hantera detta, men jag vill ändå ge lite tips:

-Struktur och planering. Barnet vet vad som ska hända och vad nästa aktivitet är redan innan den pågående är slut. Ni kan t.o.m. göra scheman.

-Korta pass i allt ni gör.

-Mycket fysisk aktivitet. Idrott när barnet har åldern inne. Liknande lek före dess.

-Träna på det som är svårt, med stegvis ökande utmaning. Exempelvis att läsa en sagobok eller bygga, måla, skapa något tillsammans eller bara en lugn paus. I början bör det vara jättekort, 30 sekunder kanske. Öka längden långsamt.

-Alternativ till "nej" är omdirigering (förändra aktiviteten eller byt aktivitet), ge uppdrag, positiv förstärkning (beröm allt positivt beteende och allt barnet gör bra). 

-Om beteendet håller i sig under de närmsta 1-2 åren, kontakta BUP för utredning.
    Vi läser massa böcker och det finns absolut uthållighet till att koncentrera sig länge på exempelvis en bok i 2 timmar. Då är det barnet som inte vill sluta läsa. Hen kan bygga länge och koncentrerat hemma. Men då blir ju en dag att vi börjar kanske bygga i rummet i en timme på morgonen innan vi går ut. Men då behöver vi ju sen hitta på flera olika saker under en dag. Så vi kan måla också, men det kan absolut inte vara dagens enda aktivitet utan man får lägga på minst 5 sånna aktiviteter till. 5 olika lekplatser.

Att veta saker i förväg är en dålig idé och är absolut inget hen skulle må bättre av att veta.

Vi har varit på sporter och olika aktiviteter men det blir väldigt mycket på hens villkor. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (n) skrev 2026-03-22 18:09:40 följande:

Av de andra barnen som han behöver samsas med på aktiviteten då, för om han var själv vore det inga problem.

Köper att det kan vara problem på förskolan om de inte går ut/in hela tiden eller byter aktivitet men 45-120 min är inte en kort tid. 

Fast om ett barn vaknar 7 på morgonen och sedan ska aktiveras till 20 med olika moment och olika platser för att det ska funka? det är 13 timmar som ska varieras. Och platsbyten efter 45 minuter är inte helt enkelt då. 
  • Anonym (ADHD?)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-22 18:14:13 följande:
    Fast om ett barn vaknar 7 på morgonen och sedan ska aktiveras till 20 med olika moment och olika platser för att det ska funka? det är 13 timmar som ska varieras. Och platsbyten efter 45 minuter är inte helt enkelt då. 
    Är en treåring verkligen vaken 7-20 i ett sträck?

Måltider, toalettbesök, hygien och resa tar ju också upp tid.

Men jag förstå att det är väldigt energikrävande för er som föräldrar till detta barn, men tyvärr ser jag ingen utväg annat än på längre sikt eller med hjälp av avlastning.
  • Anonym (ADHD?)
    Anonym (ADHD?) skrev 2026-03-22 18:19:42 följande:
    Är en treåring verkligen vaken 7-20 i ett sträck?

Måltider, toalettbesök, hygien och resa tar ju också upp tid.

Men jag förstå att det är väldigt energikrävande för er som föräldrar till detta barn, men tyvärr ser jag ingen utväg annat än på längre sikt eller med hjälp av avlastning.
    Tillägg på detta är att struktur och planering har ett delsyfte att göra det lättare för er att aktivera barnet och inte behöva leta/uppfinna vid varje byte.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2026-03-22 18:20:54 följande:

Kan hon sitta still en stund med en skärm?

Ja, men det är inget vi tycker är en bra idé och det skulle inte lösa problemet.
Svar på tråden Hur gör ni andra som har barn med sociala koder?