• Anonym (AK)

Analfissur efter förlossning

Hej!

Jag skriver detta till dig som kanske är i samma situation jag var i för några månader sedan. För då sökte jag tröst hos någon i liknande situation utan resultat. 

Två veckor efter min förlossning började ett nytt typ av helvete. Jag blev hård i magen en dag och det gjorde lite ont att bajsa. Dagen efter var jag lite hård igen och jag blev förvånad över smärtan som tilltog i styrka. Dag tre var jag desperat efter hjälp. Jag stod upp och bajsade för att försöka lindra smärtan som uppstod när avföringen skulle ut. Jag tog en kam jag kramade så hårt jag kunde för att avleda smärtan av att gå på toaletten. Jag googlade frenetiskt efter lösningar och folk som hade upplevt densamma utan att lyckas. Det inhandlades  alvedon och xyloproct som stolpiller och som salva för smärtlindring och mikrolax, klyx och lactulos för att mjuka upp avföringen. Dag fyra gjorde jag mina behov i duschen efter jag använt det laxerande medlet klyx och grät förtvivlat. Det gjorde ont att amma, jag hade feber och det gjorde olidigt ont att bajsa, när det kändes som analen sprack och 12 timmar efteråt kunde jag inte göra annat än att ligga ner. Det värkte hela dagen och om jag satt grät jag. Vårdcentralen borsta bort mig när jag ringde och sa att det får självläka och att det är vanligt med "hemorrojder" när man har varit gravid. Detta var och är inte hemorrojder. 
    Jag sökte mig till förlossningvården som kände efter. De trodde inte det var en förlossningsskada och inte hemorrojder utan en fissur. Jag har hela mitt liv varit anti läkemedel och ville helst inte ta någonting. Särskilt inte när jag ammade. Men vad ska man göra när man är i konstant smärta samtidigt som man ska ta hand om ett spädbarn, lära sig att amma och allt annat som det nya föräldrarådet innebär.

Jag fick hem xytocain som smärtlindring efter toalettbesök och gjorde allt jag kunde för att hålla igång magen. Bytte ut lactulos mot dulcosoft för att slippa gaserna. Att fisa gjorde ont även det... sakta men säkert läkte såret lite och det gick bättre att bajsa efter ca 2-3 veckor. Idag har jag slutat med dulcosoft och monvicol men äter fiberhusk med physsiliumfrö och fiberrik hemgjord müsli till frukost med kaffe upptill. Dricker stora mängder vatten på morgonen och under dagen. Min avföring är mycket mjuk, men de första centrimetrarna kan ibland vara hårda/noramlhårda vilket kan göra att sprickan går upp igen. Då vet jag att jag har ett par tuffa dagar framför mig. Enligt läkaren jag har är det bara att fortsätta mjukgöra avföringen och låta det självläka. Blir det värre får man eventuellt gå till en kirurg men där tror och hoppas jag inte att jag hamnar. 

Har du varit med om något liknande? Skriv gärna. 

Är du i min situation? Skriv gärna frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Det blir bättre men det kan ta tid. Var noga med fibrer och vatten. Ta smärtstillande och rör på dig. 

Svar på tråden Analfissur efter förlossning