Osäker samsovning, vad ska jag göra?
Pappan till mitt barn har vid tre tillfällen av misstag somnat med barnet på sitt bröst. Första gången var i sängen, andra och tredje gången på soffan. Barnet är nu knappt 8 veckor gammal.
Jag har vid varje tillfälle blivit upprörd och förklarat riskerna. Vi kom efter andra tillfället överens om att han inte ska sitta med barnet i soffan när det är hans tur att ta barnet på natten. Istället ska han gå runt och vagga barnet. Trots överenskommelsen har han flera gånger satt sig i soffan, och vid ett tillfälle somnat en tredje gång. Tilläggas kan att vi vid det tillfället fått mycket sömn flera nätter i rad, dvs. han var inte övertrött. När jag ställde honom mot väggen svarade han att han gjort det "av lathet", men att det inte ska hända igen.
Jag vet inte vad jag ska göra. Just nu känner jag för att axla hela ansvaret för barnet själv. Om han inte kan hålla sig från situationer han vet kan vara potentiellt livsfarliga, hur ska han ö.h.t. kunna ta hand om barnet på ett bra sätt? Samtidigt vet jag att det är som upplagt för övertrötthet och misstag om jag har hand om hela omvårdnaden...
Har någon varit med om liknande? Vad ska jag göra?....