• Anonym (T)

Hyra utan visning

Är intresserad av en lgh i ett hyreshus. Men detta företag erbjuder endast visning i visningslägenhet. 
    Jag tycker det känns osäkert Då skicket och fräschheten är viktigt för mig. 
    Tänk om jag ser där på inflyttningsdagen att det är mögel i duschen. 
    Man blir ju liksom fast att bo där tills man hittar något annat. 

Samtidigt så vågar alla andra uppenbarligen då det är ett stort företag och de erbjuder inte visning i specifika lägenheten i någon av deras hus. 

Hade ni vågat?

• Svar på tråden Hyra utan visning
  • Anonym (?)

Beror helt hur desperat jag är och mina alterntiv 

• Emerencia

Jag gjorde bara ett snabbt googlesök och precis som jag misstänkte. Det är inte lagligt att inte visa den faktiska lägenheten som ska hyras ut. Stå på dig.

• Anonym (f)
    Emerencia skrev 2026-03-28 10:35:35 följande:

Jag gjorde bara ett snabbt googlesök och precis som jag misstänkte. Det är inte lagligt att inte visa den faktiska lägenheten som ska hyras ut. Stå på dig.

Du behöver nog visa på en källa. 
  • Anonym (hhdfh)

Jag säger inte att du har fel, men var hittar du det någonstans? Det finns ju inget lagkrav på att en lägenhet alls ska visas innan uthyrning, så så länge inte värden påstår att visningslägenheten är den som hyrs ut gör väl värden inget fel?
  • Anonym (Jerry)

Du har tillgång till besiktningsprotokoll gissar jag och där kan du ju se i vilket skick lägenheten är.  Du har din fulla rätt att bestrida besiktningen om du inte är nöjd. ..

Jag tog min lägenhet helt osedd då jag bodde 20 mil bort men jag hade planritning hur den såg ut samt protokoll på besiktningen och vilka åtgärder den behövde.  

När jag väl fick nycklarna och kom hit första gången var den i mycket bättre skick än jag trodde och helt nymålad och allt som behövde åtgärdas var fixat.  

• Anonym (Varför inte)

Det värsta som kan hända är väl att du får bo i en lägenhet du inte är nöjd med tills du hittar en bättre. Plus en extra flytt. Eller du kanske förbrukar din köplats i nån bostadskö också?

En del problem, som tex störande eller jobbiga grannar, är det inte säkert att du upptäcker även om du hade fått en visning av lägenheten.

• Anonym (Aldrig vågat)

Det är ju (tyvärr) ganska vanligt att lägenheter hyrs ut utan visning, så det hade ju varit väldigt trevligt om detta stämde, men jag tänker samma som "Anonym (hhdfh)":
    Anonym (hhdfh) skrev 2026-03-28 10:45:31 följande:
    Jag säger inte att du har fel, men var hittar du det någonstans? Det finns ju inget lagkrav på att en lägenhet alls ska visas innan uthyrning, så så länge inte värden påstår att visningslägenheten är den som hyrs ut gör väl värden inget fel?
    Hade varit väldigt bra att ha källa på att det inte är lagligt ...

Som svar till TS:
    Nej, jag hade aldrig vågat, men jag är å andra sidan väldigt beroende av att veta exakt skick, och att det inte kommer några obehagliga överraskningar när man väl ska flytta in. Det är ju bara du som kan veta hur känslig du är - om du kan stå ut med att eventuellt behöva bråka om problem med skicket och/eller med att behöva hitta en annan lägenhet och flytta en gång till. Personligen hade jag inte fixat det.
  • Anonym (Hmmm)

Vart hittar du den informationen då hag så sent som för drygt ett år sedan sökte ett par lägenheter där det var utan visning, man fick endast planritning. Det var kommunens egna bostadsbolag. Har även sett liknande på Bostad Stockholm, då också gällande de stora hyresvärdarna (Familjebostäder, Stockholmshem etc)
  • Fjäril kär

Självklart är det tillåtet att hyra ut lägenhet utan visningar.  Hur skulle snnars nybyggen kunna hyras ut innan det ens är byggt liksom... 

Om det vore olagligt skulle det ju inte heller vara möjligt tvärtom att tacka ja till en bostad utan att se den. 

• Fjäril kär

www.google.com/search%C3%A4r+det+olagligt+att+hyra+l%C3%A4genhet+utan+visning&oq=%C3%A4r+det+olagligt+att+hyra+l%C3%A4genhet+utan+vis&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgCECEYoAEyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigATIHCAMQIRigAdIBCjE4MDQ3ajBqMTmoAgGwAgHxBfuH_tjH80VQ8QX7h_7Yx_NFUA&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#lfId=ChxjMe

Svar på tråden Hyra utan visning