• Anonym (Irriterad vän)

Säga till vänner?

Vi är en grupp där alla har barn utom jag (och de vet också om att vi försöker få barn sedan 2,5 år). Vi skriver ofta och ses ganska ofta men på senare tid har jag börjat dra mig undan. De pratar om sina barn konstant, om man frågor på chatten t.ex. vad ska du göra i helgen så får man svaret typ "pelle ska på kalas, sedan ska vi köpa nya byxor till pelle, sen ska pelle på gymnastik". Jag förstår givetvis att lilla pelle ingår i min ena vänninas helgplaner som hennes son men varför svarar man inte "JAG ska ..... medan pelle är på kalas och sedan ska vi på hans gymnastik". Det är som att de pratar som att de är deras barn. De klagar dessutom framför mig hela tiden på hur jobbigt det är när barnen är sjuka, bebisen bajsar inte, m.m. m.m. Förstår att man behöver prata av sig om sådant men varför måste man göra det när jag är med eller i den chatt jag är med i? Det är ganska jobbigt för någon som vill ha barn men som inte vet om man någonsin kommer få det att höra/läsa om det flera gånger i veckan.

Jag har andra vänner som också har barn som absolut pratar om sina barn med, men kanske 10 % av tiden, resterande 90 % pratar man om politik, jobbet, kul serie m.m. I den andra gruppen är det 90 % barnprat och gnäll om hur jobbigt det är. 

Det känns sorgligt att avlägsna mig från den gruppen då vi känt varandra länge samtidigt vet jag inte hur jag ska säga till på ett snällt sätt annars, de måste ju få prata om barnen.. 

• Svar på tråden Säga till vänner?
  • Anonym (f)

Om du tar upp andra ämnen, hur blir responsen i gruppen då?

De är väl med Pelle på kalaset? Jag tror inte det spelar så stor roll om de säger vad pelle ska göra om de är med större delen av tiden, de lägger inte ner tid på att analysera ordval i en så enkel fråga

• Anonym (Lilo)

Vissa blir så, jag hade samma problem med ett par nära vänner när de fick barn även om jag hade barn själv.

Jag ville tala om annat än blöjor, göra egen barnmat och uppfostringsmetoder de få gångerna vi träffades utan barn de åren men den ena var helt omöjlig. Jag fann det i några år mer meningsfullt att umgås med min enda väninna som inte ville ha barn.

Den goda nyheten är att det går över om man orkar vänta ut dem. Så backa från de som är helt inne i bebisdimman och satsa på dem som kan tala om annat, det är mitt råd.

Svar på tråden Säga till vänner?