• Anonym (H)

Underligt beteende

Hej,

Skriver då jag upplever att vår son har ett underligt beteende i jämförelse med jämnåriga. Han är mer som en 1 åring än 2,5 åring. Han säger inga ord alls, inte ens mamma. Kan inte ens forma något som liknar ja eller nej. Men jag vet att han förstår vad jag säger, och kan visar ibland (inte alltid) vad han vill. Upplever att han socialt är lite annorlunda också. Tex så slår/puttar han maniskt andra barn i sin egen ålder. Även vuxna och äldre barn har han en grej för sig att han bara går fram och slår till. Upplever det som att han säger hej på det sättet. Jag försöker såklart med att sätta gränser för det men upplever det som att han gillar den uppmärksamheten från mig. Han äter maniskt från andras tallrikar vid matbordet, hoppar upp på bordet och bara grejar runt och försöker ta andras mat. Hade inskolning med honom en timme förra veckan och det var jättejobbigt. Han bara for omkring som en ångvält. Slog alla barn, vuxna. Klättrade upp på olika märkliga ställen som inget barn ens försökt klättra upp på under alla år. Skulle bära runt på stolar och stapla upp dem på olika ställen. Allt detta på en timme?Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och är orolig för att börja jobba. Hemma måste jag bokstavligen punktmarkera honom för att han inte ska skada sig eller hitta på något tokigt. När vi är i parken far han också omkring överallt, försöker ofta rymma och klättra över staket. Allt går i raketfart. Ända sättet att får honom lugn är att läsa pekböcker, då skrattar han högt och kan sitta i några minuter. Personalen på förskolan sa ingenting om det här den timmen vi var där men förstår ju att det kommer att bli tufft eftersom jag inte kan släppa honom en sekund hemma. Är för övrigt helt slut som människa, älskar honom såklart mest av allt - älskar att umgås med honom. Men han tar så mycket av min energi. Kan förskolan neka honom att komma dit om de anser att de inte klarar av att ta hand om honom? Någon med likande erfarenheter som kan dela? 

• Svar på tråden Underligt beteende
  • Anonym (Pedagog på förskolan)

Nej, man nekar ej barn en förskoleplats pga att barn har utmaningar som er son.
    Det låter som att han är hyperaktiv och att efterdom han inte har språket så tar han kontakt så som ni beskriver.
    Vill inte oroa men fastän man inte har ett språk kan små barn ändå förstå sociala koder och kan vissa basala gränser.
    Prata med pedagogerna om detta, att det oroar dig samt att du tar upp detta med BVC så ni i tid får det stöd erat barn behöver.
    Alla Barn välkomna på förskolan, den ska inkludera alla och tillsammans med VH ger vi barnet de bästa förutsättningarna efter barnets förmåga.
    Dra ej ut på detta, kram och lycka till!

• Freshandclean

Om han ör 2,5 och inte har något språka alls och beter sig så här avvikande, så tycker jag ju absolut att det borde utredas om det kan vara så att han har autism (eller vad problemet nu är), så att han kan få den hjälp han behöver. Dock så ska han väl snart på en screening på bvc, oavsett, och jag tänker nig att dom kommer reagera på det.

Svar på tråden Underligt beteende